Gå til hovedindhold

Gør pizzaen sundere

Du kan sagtens spise pizza, selv om du skal ned i vægt. Du kan fx selv lave den, så du ved, hvad der kommer i

Måske lyder pizza ikke så usundt som så mange andre typer af fastfood. Og det er den heller ikke altid – men pas på: Den kan også være en kæmpemæssig kaloriebombe. Køber du en færdig pizza, kan du risikere at få så mange kalorier, at hele dit dagsbehov er dækket. Det skyldes især den fede ost, som der næsten altid er rigeligt af, men også ofte, at der er brugt fede kødtyper som bacon og hakket oksekød.

Tag dine forholdsregler

Du kan dog sagtens spise pizza, selv om du skal ned i vægt. Du kan fx selv lave den, så du ved, hvad der kommer i. Men har du brug for den hurtige løsning, kan du også købe den færdig, blot du tager dine forholdsregler.

LÆS OGSÅ: Forbrænd din pizza med støvsugning

Køber du pizzaen færdig

  • Bestil din pizza uden ost.
  • Gå uden om bacon, hakket oksekød og ekstra hvidløgsolie. 
  • Bestil pizza med fx skinke, kylling, tun eller rejer. 
  • Spis kun en halv pizza og lav en rigtig god salat eller råkost til.
     

Bager du selv din pizza

  • Brug halvt grahamsmel i dejen. 
  • Brug ost 20+ til at drysse over. 
  • Brug magre kødprodukter som fx skinke, delikatessebacon, hakket magert oksekød, en kyllingerest eller meget gerne tun og skaldyr. 
  • Pas på, hvor meget pizza du spiser, og spis en god salat til.

PRØV OGSÅ:

LCHF-blomkålspizza med parmaskinke, rucola og pinjekerner
”Pizza” med parmaskinke, hytteost og spinat
Kathes pizza

Læs mere om