Gå til hovedindhold

Har du styr på din sukkerbalance?

Det kan være svært at tabe sig eller holde vægten, hvis man har en sød tand. Se her, hvordan en kostomlægning kan mindske din (sukker)sult

Det kan være svært at tabe sig eller holde vægten, hvis man har en sød tand. Se her, hvordan en kostomlægning kan mindske din (sukker)sult

Når du går i gang med et vægttabsforløb eller blot ønsker at fastholde din vægt, så gælder det blandt andet om at få styr på din sult. Det gør du bedst ved at fastholde et stabilt blodsukkerniveau eller sagt på en anden måde en stabil sukkerbalance. Her er dit valg af kulhydrater en væsentlig faktor.

Lynguide til sødemidler

Døjer du med en sød tand?

Vaner kan være svære at få bugt med og særligt en såkaldt ”sød tand”. Elsker du sukker, og spiser du søde sager hver dag, så kan du meget vel være i gang med at oparbejde en rigtig dårlig vane. Dit behov for noget sødt hænger sammen med det, du spiser og drikker.

Din kost påvirker nemlig i høj grad din blodsukkerbalance. Får du for mange fødevarer, der indeholder såkaldte simple sukkerarter, som hvidt brød, hvid pasta, raffinerede kornprodukter og rent sukker, vil det give store udsving i dit blodsukker. Konsekvensen er, at du hele tiden ”sukker” efter sødt og får startet en rigtig dårlig spiral!

Glykæmisk indeks

Kunsten er altså at undgå store udsving i din sukkerbalance. Det gør du bedst ved at spise små portioner mad dagen igennem eller ved at vælge fødevarer, der går langsomt i blodet.

Hvor hurtigt, fødevarer omsættes til sukker, er der et mål for, nemlig ”Glykæmisk Index”, som forkortes GI. Glykæmisk Indeks er et udtryk for, hvor meget blodsukkeret stiger, når du har spist en bestemt mængde af en
madvare. Helt præcist er Glykæmisk Indeks et mål for, hvor meget blodsukkeret stiger i løbet af to timer efter indtag af en madvare med 50 gram kulhydrat.

Fordelen ved at styre efter GI, når du skal spise, er, at du får energi fra maden, som holder længere. Samtidig mindsker du risikoen for hjertesygdomme og type 2 diabetes. Ved at have et balanceret blodsukker forbedrer du også kroppens generelle sundhedstilstand.

Vidste du, at du kan stoppe sukkertrangen med dette produkt?

Fødevarer med lavt GI gør at
● Du får mere energi og føler dig mæt længere
● Du oplever mindre sukkertrang i løbet af dagen
● Din krop får sværere ved at lagre fedt

Vil du vide mere?

I minimagasinet "Få styr på din sukkerbalance" fortæller vi dig, hvilke kulhydrater du roligt kan spise, og hvilke du skal undgå i bestræbelserne på at få en optimal sukkerbalance. Du får en hel liste over fødevarer med lavt GI, med moderat GI og højt GI.
Endvidere får du 14 lækre sukkerbalancerede opskrifter.

*Gavebeviset er gyldigt indtil d. 31/3-16.