Gå til hovedindhold

Hold nytårsforsættet

Det er let nok at sætte sig alle mulige mål uden at gøre noget ved dem - men i år skal det være slut.

Hold nytårsforsættet

Det er let nok at sætte sig alle mulige mål uden at gøre noget ved dem - men i år skal det være slut. Find alvoren frem og høst motivationen så snart du mærker den – det er jo spild af tid, at bruge energi på det samme nytårsforsæt år efter år!

Fire gode råd til at holde nytårsforsættet

Her får du fire tips til hvordan, du kan ”fodre” din motivation med ny energi ved at lave små forandringer, som gavner din vægt:

  • Brug din sunde fornuft! Når du er i byen, på ferie og ude at spise. Overvej hvad du kan gøre anderledes. Hvor plejer du at falde i, og hvor ligger dine største laster, som kan påvirke din vægt? Find alternative løsninger, så du undgår lasterne.

  • Udnyt årstidernes udendørsaktiviteter! Kom op af sofaen! Motion forbrænder ikke kun kalorier, det gør dig også glad og giver mere energi. På den måde beholder  du din overskudsfølelse - også i den mørke tid.

  • Bevar glæden! Skriv ned hvorfor du vil tabe dig. Tag så papiret frem når du føler, at motivationen falder. Gør de ting, som gør dig glad. Film i biografen kan sagtens ses uden cola og popcorn, og en cafétur kan godt nydes uden kage. Hvornår har du f.eks sidst været i svømmehallen?

  • Ryd op i køkkenskabene! Giv køkkenskabe og køleskabet et kritisk eftersyn. Smid alt det usunde og mad ud - der er ingen grund til at få skyldfølelse over, at du har købt det, bare smid det ud.

Du skal ændre vaner

-Der kommer i denne tid en masse forskellige lynkurer. Men når du skal tabe dig og gøre det på en fornuftig måde, hvor du opnår et vedvarende vægttab, så handler det om, at du kommer i gang med at ændre dine vaner og rutiner med maden, og det tager tid.