Gå til hovedindhold

Hold vægten når kuren er slut

Når du først har smidt kiloene, begynder det svære for alvor - nemlig at bevare ønskevægten. Få her træningsfysiolig Henrik Duers bedste råd til, hvordan du beholder vægttabet.

Hvis du kan fortsætte med at dyrke motion og spise den samme type mad, når du har nået din ønskevægt, så får du nemmere ved at holde vægten, når din kur er slut. Sådan siger træningsfysiolog Henrik Duer, kendt fra TV3-programmerne Ekstrem fed og giver her nogle af sine bedste råd til dig, der gerne vil beholde vægttabet.

Fysisk aktivitet:

Det er vigtigt, at du fortsætter med at være fysisk aktiv - helst mindst en time om dagen. Der er ikke tale om træning, men om al fysisk aktivitet som cykling, rask gang osv.

Find nemme træningsøvelser eller programmer her

Sund morgenmad:

Morgenmad kan minimere risikoen for at overspise senere på dagen. Hører du til dem, der ikke spiser morgenmad, kan du begynde med noget nemt, fx en grovbolle eller et stykke frugt. Herefter kan du evt. bygge mere på dit morgenmåltid.

Forskerne er enige: Spis morgenmad - hvis du har lyst

Ugentlig vejning:

Fortsæt med at veje dig, efter at vægttabet er nået. Så risikerer du ikke, at vægten kommer ud af kontrol. Det er nemmere at håndtere 500 gram ekstra vægt end 5 kilo.

Spis en sund kost:

Hvis din kostplan er for stram, bliver den for svær at holde. Følg anbefalingerne for en sund kost. Du vil kunne forvente at skulle spise mindre end før vægttabet, da dit stofskifte bliver mindre, når du taber dig.

LCHF er ikke en kur men en livsstilsændring - Læs alt om LCHF her

Kuren til et varigt vægttab af Henrik Duer/Politkens Forlag

 

Læs mere om