Gå til hovedindhold

Hvor mange kalorier har du brug for?

Hvordan beregner du nemmest, hvor mange kalorier du har brug for på et døgn? Det er et af de spørgsmål, som er gode at kende svaret på, når du gerne vil tabe nogle kilo.

Hvor mange kalorier skal du have?

Hvordan beregner du nemmest, hvor mange kalorier du har brug for på et døgn? Det er et af de spørgsmål, som er gode at kende svaret på, når du gerne vil tabe nogle kilo. 

Den enkleste metode er at gange din vægt med 25 og lægge 500 til. Så får du et godt skøn over basalstofskiftet tillagt energiforbruget ved almindelig bevægelse gennem dagen, hvilket de sidste 500 kcal dækker.

Regn dine kalorier ud med en diætvægt - se vores store test her

Du taber dig ved kalorieunderskud

Selvom du måske har en idé om, hvad du indtager i løbet af dagen, kan det være svært at ramme dit reelle kaloriebehov. Hvis du derfor ender med, at spise for meget over en længere periode, vil det naturligt føre til at du tager på. Alle mennesker har et dagligt forbrug af kalorier, men hvis du ofte overskrider det, vil du oplagre de ekstra kalorier som fedt og dermed øge vægten.

Indtager du derimod mindre end de kalorier du forbrænder, eller bevæger du dig mere end svarende til de 500 kcal, så er du i kalorieunderskud og taber dig. Det er en tommelfingerregel, men den passer nu meget godt.

Prøv vores gratis kalorietabel! Lige til at printe ud og hænge på køleskabet

 

Læs mere om