Gå til hovedindhold

Kaffe - sund hjælp til vægttab

Det har været kendt et stykke tid, men nu siger vi det igen. Kaffe er ikke nær så usundt, som man tidligere har ment

Det har været kendt et stykke tid, men nu siger vi det igen. Kaffe er ikke nær så usundt, som man tidligere har ment. Kaffe er faktisk mere sundt end usundt – især, hvis du holder dig til maks. fire kopper om dagen og ikke fylder den med sukker.

Kaffens virkning er efterhånden rigtig godt undersøgt, og meget tyder på, at den kan være med til at forebygge en lang række sygdomme som fx type 2-diabetes, Parkinsons sygdom og en del af kræftsygdommene. Samtidig kan kaffen støtte dig i dit vægttab, da den er helt kaloriefri. Kaffe indeholder en del bitterstoffer, og dem ser du ellers ikke så ofte i maden. Derfor er kaffe et godt supplement til dine daglige smagsoplevelser. Du får her et par gode råd omkring kaffedrikning.

● Nyd din kaffe lige efter frokosten. En lille god kop som afslutning gør, at du ikke får trang til det søde.

● Lav en rigtig god kop kaffe og nyd et stykke mørk chokolade af en høj kvalitet dertil, fx kl. 20 hver dag. Og glæd dig så til denne afslutning på din dag.

● Find ud af, hvornår du har mest brug for din kaffe. Hvis du kan undvære den om morgenen og i stedet drikker te, så kan du bedre bruge kaffen som opkvikker senere på dagen.

● Drik kaffe i dens forskellige former, fx som espresso, lattè, eller hvad du nu synes smager bedst. Jo flere varianter du kan lide, jo flere muligheder har du for at tilfredsstille dine smagsløg.  
 

Læs mere om