Gå til hovedindhold

Kom godt i gang med Stenalderkost

Der findes et hav af bøger om stenalderkost. Blandt andet ”Stenalderkost – palæo-opskrifter til det moderne menneske” af kendis-kokken Thomas Rode. Men også ”Stenalderkost Kuren” af Loren Cordain.
Tilbage til rødderne
Stenalderkost handler i al sin enkelthed om at komme tilbage til rødderne og spise den mad, vores forfædre spiste i stenalderen. Primitiv og uforarbejdet mad påvirker ifølge stenalderkost-entusiaster helbredet, humøret og vægten positivt. Stenalderkostens grundprincipper bygger på kød, fisk, fjerkræ, æg, nødder, svampe, frugt og grønt. Derimod skal man holde sig fra forarbejdede råvarer, alle former for korn, brød, pasta, ris, kartofler og sukker. Nogle stenalderfolk vil også sige mælk.

SE OGSÅ: Lækker ret til stenalderkosten - Spicy kødboller i tomatsauce
Psykisk velvære

Nina tabte 17 kg med Stenalderkost

Navn: Nina Pfänner
Bopæl: Aalborg
Alder: 29 år
Vægttab: 17 kg
Vægt før: 90,5 kg
Vægt nu: 73,5 kg
Forløb: 16 uger

Vejen til vægttab er et højt indhold af protein i kosten, lavt indhold af stivelse, masser af fibre fra grønt, frugt og korn og tilstrækkelige mængder sundt fedt. Hvor andre slankekure primært fokuserer på vægttabet, er det også tanken, at stenalderkost skal forebygge astma, allergier, hjerte-kar-sygdomme, diabetes, gigtlidelser, fordøjelsesproblemer, kræft og demens. Samt føre til psykisk bedring og velvære.

Korn er synderen
Ifølge tilhængere af stenalderkost er synderne til nutidens fedmeproblemer bondekulturen og agerdyrkerne. Inden da levede vi som jægere og samlere. Kosten var sæsonbetonet, og vi spiste det, vi kunne finde i naturen: kød, fisk, skaldyr, æg, grønt, frugt, bær, nødder og honning. Det er denne livsstil, vi genetisk er skabt til.

Forklaring

*Lektiner: Særlige proteiner, der kan binde sig til kulhydrater.

*Fytiner: Organisk syre, som hæmmer optagelsen af visse mineraler.

Korn er i det hele taget den store synder. Ifølge stenalderfolket er vores krop ikke skabt til at nedbryde og fordøje kornprodukter. Blandt andet på grund af indholdet af lektiner* og fytiner*. Desuden består brød primært af kulhydrater, altså sukkerstoffer.

En dagskost kan for eksempel se således ud:

Morgenmad: Æg og bacon, ingen brød.

Frokost: Pålæg uden brød, gerne grøntsager eller en salat med nødder og fed ost til.

Aftensmad: En stor bøf, grøntsager og en flødesovs rørt op med æggeblommer og eksempelvis champignon og tomater.

Dessert/mellemmåltid: Bær med fløde.

Masser af lys
Af andre gode råd kan nævnes: Bevæg dig hver dag, få lys og luft – og sov nok.

LÆS OGSÅ: 10 tips til et slankere liv

På nettet
Du kan bestille "Stenalderkost - palæo-opskrifter til det moderne menneske" af Thomas Rode og "Stenalderkost Kuren" af Loren Cordain på nettet, blandt andet via: www.saxo.com/dk. Søg på titlen.

Læs mere om