Gå til hovedindhold

Kroppens fordøjelse

Et stykke franskbrød med Nutella ligger kun i maven i en time. Brune ris og rødt kød ligger samme sted i fire timer, mens nødder som f.eks. valnødder ligger der i seks timer. Det har i høj grad betydning for, hvor mæt du føler dig efter et måltid.

Et stykke franskbrød med Nutella ligger kun i maven i en time. Brune ris og rødt kød ligger samme sted i fire timer, mens nødder som f.eks. valnødder ligger der i seks timer. Det har i høj grad betydning for, hvor mæt du føler dig efter et måltid.

Ikke for meget proteinholdig mad
Selv om det er sundt at spise makrel, nødder og grove kornprodukter, som ligger i maven i lang tid og giver mæthed, er det ikke nødvendigvis en god idé kun at spise disse madvarer. 
    -Det giver en god mæthed og er sundt. Makrel er en meget fed fisk og meget sund – men man skal ikke spise 300 gram røget makrel. Så har maven det ikke helt godt. Det er en fordel, at man blander madtyperne lidt, og det gør vi jo også, når vi spiser middagsmad. Hvis vi spiser et halvt kilo kød, vil det være meget tungt for maven at fordøje, og man kan faktisk blive lidt utilpas. Kulhydrater og fibre er med til at flytte maden videre i kroppen, forklarer Lisa Bolting, chefdiætist.

Hvorlænge bliver maden i maven?
"Aktiv Træning" har lavet følgende liste, der viser lidt om, hvor lang tid forskellige madvarer er om at komme igennem vores system:
    
Nul timer: Her finder vi letfordøjelige energibarer, energidrikke og juice fortyndet med vand.

En time: Meget modne bananer, franskbrød med Nutella og syltetøj.

To timer: Det er f.eks. frugt, yoghurt, agurk og salat, der ligger her. Også knækbrød, bagt kartoffel, pasta og mager fisk findes her.

Tre timer: Her finder vi eksempelvis lyst brød, fjerkræ og grønsager som ærter og peberfrugter. Også yoghurt og skyr ligger tre timer i maven.

Fire timer: Grove kornprodukter, rødt kød og fed fisk, der ikke er røget. Her ligger også tørret frugt.

Fem timer: Forskellige kåltyper, tørrede bønner og røget kød.

Seks timer: Røget og fed fisk samt nødder.

Få flere gode råd med Familie Journals Shop

Læs også:
Forbrænd mere med proteiner
Fedmegåden er løst

Læs mere om