Gå til hovedindhold

10 tips, der får din LCHF-livsstil til at glide lettere

Hvis du synes, det virker uoverskueligt at få tid til at stå i køkkenet og tilberede sund mad hver dag, så er du ikke alene. Her får du 10 gode råd til at få din LCHF-livsstil til at glide lettere.

Hvis du synes, det virker uoverskueligt at få tid til at stå i køkkenet og tilberede sund mad hver dag, så er du ikke alene. Her får du 10 gode råd til at få din LCHF-livsstil til at glide lettere.

Det kræver nemlig planlægning at leve sundt. Og især på dage, hvor vi er trætte, arbejdet trækker ud, eller børnene er syge, kan aftensmaden nemt blive et krævende projekt, der kalder på mere usunde alternativer. Medmindre du er godt forberedt.

Her får du 10 gode tips til at få de praktiske gøremål til at glide lidt lettere i en presset hverdag:

➊ Planlæg ugens menu og køb stort ind en gang om ugen. Du bruger uforholdsmæssigt meget tid på at handle hver eller hver anden dag, og de fleste fødevarer kan sagtens holde en uges tid i køleskabet. Køb evt. frisk kød og grønt en dag midt i ugen. Når du har planlagt, hvad du skal spise, er der større sandsynlighed for, at du holder dig til planen – også selv om du møder praktiske udfordringer.

➋ Bestil evt. dine dagligvarer på nettet og få dem leveret til døren. Nemlig.com er ikke væsentligt dyrere end discountsupermarkeder, og leveringen koster ned til 9 kroner. Superbest.dk og irma.dk har ligeledes onlinesupermarked med levering. Hvis du ønsker dig hele måltidskasser med både ingredienser og opskrifter, kan du benytte f.eks. aarstiderne. com, retnemt.dk eller middagsfred.dk. Du har mulighed for at vælge kasser og opskrifter, der passer til netop dit behov.

➌ Lav mad til to dage ad gangen – det er tidsbesparende. Frys den anden halvdel, hvis du ikke vil spise det samme to dage i træk. Det er skønt at afslutte en travl dag med et måltid, der på forhånd står klart i køleskabet.

Læs også: Komplet guide til LCHF Kuren

➍ Brug en søndag eftermiddag på at lave en stor portion frikadeller, fiskefrikadeller eller kyllingelår, og frys resten ned. Så kan du bruge dem som mellemmåltider eller som nødløsning på en travl dag, hvor du pludselig ikke har tid eller overskud til at lave mad.

➎ Tag mad fra til morgenmad og/eller frokost, mens du laver aftensmad. Fyld et par bokse med salat og kød, så du ved, du får ordentlig mad næste dag. Og dagen efter vil du være lykkelig for ikke at skulle planlægge og tilberede.

➏ Hav altid wokblandinger og frossen kyllingefilet i fryseren og et par dåser tun i skabet. På den måde kan du altid lave et fornuftigt måltid mad, hvis tiden er løbet fra dig.

➐ Snit grønsager til flere dage ad gangen og opbevar dem i køleskabet i lufttætte bokse. Snittet kål, salat, agurk, blomkålsbuketter, peberfugt og revne gulerødder kan sagtens holde sig i tre dage. Supplér med cherrytomater, sukkerærter og en god dressing, og du er ude over besværet med at lave salat.

Læs også: LCHF - Giv kroppen lov til at mærke mætheden

➑ Køb færdige pestoer, hvidløgsmayonnaise eller lignende, der nemt pifter salaten op, så det er indbydende at spise masser af grønt. En god dip kan redde selv den kedeligste salat.

➒ Rist en stor portion nødder/kerner et par minutter på en tør pande, vend dem i lidt olie og salt og opbevar dem i et glas. De kan bruges både som mellemmåltid eller som lækker salatdrys.

➓ Nedsæt dit ambitionsniveau. Det er ikke hver dag, vi har overskud til at bruge flere timer i køkkenet. Hvis du ved, du ofte er tidspresset i hverdagen, så køb færdige
salatblandinger, færdighakket fiskefars, færdigstegte frikadeller og lignende. Det er et bedre alternativ end en nød-pizza.