Gå til hovedindhold

De bedste frugter til LCHF

Når man spiser efter LCHF-principperne skærer man ned på kulhydraterne i kosten for at holde blodsukkeret stabilt Få styr på hvilke frugter du må spise.

Få styr på hvilke frugter du må spise når du følger LCHF-principperne

Når man spiser efter LCHF eller Low carb skærer man ned på kulhydraterne i kosten for at holde blodsukkeret stabilt. Men nogle kulhydrater er hurtigere til at påvirke blodsukkeret end andre. Det handler om fødevarens Glykæmiske Indeks (GI) – jo højere GI desto større blodsukkerpåvirkning.

Ren glucose (sukker) har et GI på 100, mens hvidt brød scorer 95 på skalaen.

Mange læsere spørger, om frugt er helt forbudt i LCHF-kosten. Det er det ikke, men det kan være hensigtsmæssigt at holde sig til frugt med lavest muligt GI og spise det sammen med protein- og fedtholdige fødevarer, så blodsukkerstigningen forsinkes samt begrænse det til et par stykker om dagen.

Her får du en oversigt over forskellige frugters GI: 

Ananas: 66    
Appelsin: 44 
Banan: 54 
Blomme: 39
Grapefrugt: 25
Jordbær: 40
Kirsebær: 22
Pære: 37
Æble: 38
 

Byd dig selv et kirsebær

Kirsebær indeholder både A-, B- og C-vitaminer samt anti-oxidanter, der beskytter os mod sygdomme.
Eftersom kirsebær indeholder 83% vand, er de kaloriefattige og giver en langsommere blodsukkerstigning end frugt. Spis dem som snack eller i desserter, smoothies eller salat.

LCHF og bær

Her kan du læse mere om, hvilke bær der er gode at spise, når du spiser efter LCHF-principperne.

 

Læs mere om