Gå til hovedindhold

Er dit vægttab gået i stå?

Spiser du LCHF og er dit vægttab gået i stå? Her får du et par gode råd til, hvad du kan gøre for at få det i gang igen!

Mange oplever, at vægttabet i perioder går i stå. Det er helt normalt og bør ikke give anledning til panik. Men står din vægt stille i månedsvis, bør du måske se nærmere på nedenstående typiske årsager: 

- Du spiser for meget.

LCHF- kosten er rig på energi og næringsstoffer, så du har brug for mindre portioner. Men måske spiser du af gammel vane samme mængde mad som tidligere?

- Du spiser for meget fedt.

Kosten skal primært bestå af protein og grønsager. Ost, fløde, nødder og lignende lækkerier bør bruges i begrænset omfang.

Du kan finde lækre varer til LCHF-kost HER >>

- Du spiser for mange snacks.

Snacks har ikke karakter af et måltid og bliver derfor let overset i det samlede regnskab. Spis i stedet et rigtigt måltid, når du føler dig sulten.

- Du drikker for lidt vand.

Vand er livsvigtigt for kroppen, men mange af os drikker faktisk for lidt. Er vi dehydrerede, vil kroppen gøre hvad som helst for at få væske. Også sende sult-signaler. Drik derfor mindst to liter vand dagligt.

- Du sover for lidt eller for dårligt.

Søvn er lige så vigtigt som vand. Sover vi for lidt og mangler energi, vil kroppen automatisk sukke efter hurtig energi fra sukker. Lig i din seng med slukket lys klokken 22, og sov til du vågner eller mindst 8 timer.

Lider du af søvnløshed? Måske kan hypnose hjælpe dig - læs mere HER >>

- Du er stresset.

Mad virker både stressdæmpende og afslappende, og en fyldt mave har en beroligende effekt. Derfor er det ikke usædvanligt, at stressede mennesker har større appetit og me. e sukkertrang. Prøv om du kan ændre på de faktorer, der stresser dig.

Få hjælp til din stress med et komplet program til hurtig og effektiv afhjælpning og forebyggelse af stress. Læs mere HER >>

Artiklen indeholder affiliatelinks.

Læs mere om