Gå til hovedindhold

Kom godt fra start med LCHF

Kom godt fra start med Lavkarbo-kuren

LCHF-morgenmad

Den optimale morgenmad er et måltid, der holder dig frisk, glad og energisk hele dagen og forhindrer dit blodsukker i at dykke. Du skulle jo helst ikke sidde og spise fire chokoladeboller i bilen på vej hjem fra arbejde.

Og hvilket magisk måltid giver så ovenstående fordele?

Morgenmad med et højt protein- og fedtindhold bestående af f.eks. kød og nødder giver større mæthed og et stabilt blodsukker langt op ad formiddagen. Du tænker mindre på mad og træffer klogere madvalg resten af dagen, så det er muligvis det vigtigste redskab til fedttab.

Spis f.eks. omeletter, æg og bacon eller rester fra aftensmaden med lidt grønsager og nødder som tilbehør. Din krop vil elske dig for det.

Kroppen behøver fedt

Fedt er en absolut nødvendighed, når man reducerer indtaget af kulhydrater. Kroppen behøver brændstof, og kroppens celler har behov for fedt. Vær derfor ikke bange for at bruge smør, olie, kokosmælk, nødder og fede frugter som oliven og avocado i madlavningen.

LCHF-tip: Sunde nødder

Nødder indeholder både proteiner og sunde fedtstoffer, der holder blodsukkeret stabilt. Hav en lille pose med i tasken til nødsituationer. 

Af Tatjana Albinus

 

 

Læs mere om