Gå til hovedindhold

Kunsten at spise ude på LCHF

Lær at surfe forbi brød, pasta og kartofler, når du er inviteret ud

LCHF når du skal ud

For mange er den største forhindring ved LCHF-kosten at spise ude, for der står ofte brød, kartofler og pasta på danskernes middagsborde.
Og hvem har lyst til at skille sig ud, være til besvær og måske oven i købet høre på kommentarer om de sære kostvaner, som man måske ikke engang selv er blevet helt vant til endnu?

Herunder får du mine seks bedste råd til at spare på kulhydraterne, selv om du ikke selv kan planlægge menuen.

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Tatjana Albinus
Lavkarbo-ekspert

 

 

1. Buffetten er nem nok

Buffeten er det nemmeste sted at undgå kulhydraterne. Der er som regel retter, der består af fisk, skaldyr, fjerkræ og kød og forskellige grønsagsretter og salater. Gå uden om salater, der indeholder ris, pasta, bulgur eller lignende og spring kartoffel-, ris- og pastaretter over.

Tag gerne sauce og dressing. Selv om det måske indeholder en smule mel eller sukker, er det småting i det samlede regnskab. De fleste mennesker koncentrerer sig om egen tallerken ved buffeten, så det er tvivlsomt, om nogen vil opdage, at du har undgået tærten.

2. A la carte-tips

På alle restauranter kan det lade sig gøre at få skiftet kartoflerne ud med ekstra grønsager. En bøf og en god salat er så godt som altid tilgængelig, og hvis du ikke har lyst til at bede tjeneren om særbehandling, kan du bestille en ekstra salat og lade kartoflerne ligge. På asiatiske restauranter kan du gå udenom risene og spise af de lækre saucer og supper.

3. Når menuen er ukendt

Skal du til reception eller et andet arrangement, hvor du ikke har mulighed for at kende menuen, er det en god idé at møde op med fyldt mave. På den måde har du mulighed for at gå uden om de kulhydratholdige lækkerier, hvis det er det eneste, der serveres. Gå efter nødder og flæskesvær i stedet for chipsene.

Drop fedt-forskrækkelsen

4. Når omgangs-kredsen blander sig

Når folk kommenterer din mad, afspejler det ofte deres egen dårlige samvittighed. Du kommenterer jo ikke deres overdimensionerede portion flødekartofler eller sjette chokoladetrøffel, så smil høfligt af kommentarerne. Tænk på, hvor godt du har det med LCHF-kosten, og lad ikke andre ødelægge din nye livsstil med tankeløse bemærkninger.

Lad være med uopfordret at give gode råd – lad dem se, hvor godt du har det og selv spørge, hvad du dog har gjort.

LCHF er godt for kolesterolet

5. Hos venner

Venner og familiemedlemmers hjem er for de fleste det sværeste sted at sige nej tak til kulhydrater. Her er det simpelthen lettest at tage mod til sig og sige tingene, som de er. Det gør det lettere for dig selv, når du er ude, at medbringe din egen mad eller ringe og spørge, hvad der er på menuen.

Fortæl dine familiemedlemmer og venner, hvordan din krop reagerer på sukker og brød, eller hvad du nu gerne vil undgå. Det er måske ikke så rart at afsløre personlige problemer som fordøjelsesproblemer eller overspisning, men det kommer du faktisk længst med. Du er den eneste, der kan tolke din krops signaler, så sig fra på en kærlig måde og tag udgangspunkt i dig selv, og hvad du har behov for.
 

Hvis du ærligt fortæller, at du virkelig gerne vil tabe dig, har prøvet mange forskellige metoder og nu virkelig har lyst til at prøve Lavkarbo-kosten af, vil dine venner og familie sandsynligvis være forstående. Spørg om, hvad der er på menuen, og om du selv skal medbringe noget.

6. Nyd med god samvittighed

Som udgangspunkt er der ikke noget, der er ”forkert” at spise. Enhver har behov for indimellem at nyde flødeskumskager eller rødvin, så hvis du vælger at spise en lækker dessert, når du er ude, så nyd den med god samvittighed. 
 

Vær opmærksom på, at dit blodsukker de efterfølgende dage skal holdes stabilt, for at du ikke får lyst til mere sødt. Så lad være med at straffe dig selv ved at springe måltider over dagen derpå, men forkæl dig selv med masser af fedt og protein, så du hurtigt kommer tilbage på sporet.

Har du brug for en nem måde at komme i gang med LCHF, er her en uges kostplan

Indkøbstips for LCHF-entusiaster

Læs mere om