Gå til hovedindhold

LCHF: Guide til mandelmel

Mandelmel bruges ofte i LCHF-opskrifter - her kigger vi nærmere på forskellen mellem det fedtreducerede mandelmel og (hjemme)malede mandler

Mandelmel er hyppigt brugt i LCHF og Low carb opskrifter, så lad os lige kigge nærmere på næringsindholdet i to forskellige slags mandelmel:

Det fedtreducerede mandelmel (f.eks. fra producenten Funktionel mad) indeholder 293 kalorier, 40 g protein, 8 g kulhydrat, 11 g fedt og 33 g kostfiber pr. 100 gram.

Til sammenligning indeholder det almindelige mandelmel (eller hjemmemalede mandler) 576 kalorier, 19 g protein, 53,5 g fedt, 4,8 g kulhydrat og 5 g fiber pr. 100 gram.

SE OGSÅ: LCHF og Lavkarbo: Gode bagetrick

Giver ikke samme bageresultat

Når vi sammenligner de to slags mel, er det logisk, at det ikke vil give samme bageresultat.

Hvis du skal erstatte det fedt-reducerede mandelmel med malede mandler, kræver det pga. det lavere fiberindhold omtrent dobbelt så meget mel for at få et nogenlunde resultat. I stedet for 100 g fedtreduceret mel, skal du bruge 200 g malede mandler.

Den tilsatte mængde mel i bagværk  et giver i stedet for 293 kalorier og 11 gram fedt nu 1.152 kalorier og 107 gram fedt. Og selv om Lavkarbo-kostretningen ikke tager kalorier så højtideligt, er det selvfølgelig ikke helt ligegyldigt.

SE OGSÅ: LCHF og Lavkarbo: Sådan erstatter du ingredienserne

Artiklen indeholder affiliate links.

LCHF-produkter i slankeshoppen

Find dine LCHF-produkter i Slankeklubben.dk's slankeshop.

Gå til shopsiden her >>