Gå til hovedindhold

LCHF morgenmad - To ting du bør være obs på

Morgenmåltidet har ry for at være dagens vigtigste måltid.

Morgenmåltidet har ry for at være dagens vigtigste måltid.

Vi hører ofte, at morgenmaden ikke bør springes over. Men flere undersøgelser tyder på, at vi ikke nødvendigvis bliver hverken sundere eller slankere af at spise morgenmad, kort tid efter at vi er stået op. Det ændrer dog ikke på, at det er ret afgørende, hvad dagens første måltid består af.

Læs også: Forskerne er enige: Spis morgenmad hvis du har lyst

Der er to ting, du bør være særlig opmærksom på:

• Spis først morgenmad, når du er sulten, men spis rigtig mad. Nogle er sultne, i det øjeblik de vågner, mens andre har brug for at samle appetit i et par timer. Begge dele er fint. Hvis du kun har lyst til søde og lette fødevarer såsom frugt, mælkeprodukter eller brøderstatninger, er du måske ikke sulten endnu. I så fald kan du prøve at udskyde måltidet en time eller to, til din lyst til rigtig mad opstår.

• Morgenmaden skal holde dig mæt i tre-fire timer og holde dit blodsukker stabilt resten af dagen.
Taber du dig (hvis det er dit ønske), er du mæt i flere timer, og er dit blodsukker stabilt resten af dagen, har du valgt den rigtige morgenmad. Hvis ikke skal du ændre strategi. Prøv en periode med morgenmad baseret på protein og grønt: Et blødkogt æg, en omelet eller et spejlæg med en god råkost eller snackgrønt med dip er en god start på dagen. Du kan også spise rester fra aftensmaden, røget laks, frikadeller eller lignende.

Læs også: Havregrød – Sund morgenmad, der sætter fut i fordøjelsen

Læs mere om