Gå til hovedindhold

LCHF: Vi har ikke brug for kulhydrater

Ifølge de officielle kostråd skal vi spise mange kulhydrater, men i virkeligheden behøver mennesket slet ikke spise kulhydrater - vi kan selv producere dem.

Grundtankerne bag LCHF, Lavkarbo og Low carb

I princippet behøver mennesket slet ikke spise kulhydrater. Kulhydraterne bruges til at hjælpe glukose ind i cellerne, hvor sukkerstoffet bruges som energi. Men faktisk kan vi selv producere glukose nok til at dække cellernes behov. En af grundtankerne bag Lavkarbo, Low carb og LCHF der i princippet går ud på det samme, er at vi ved at skære ned på kulhydraterne vil opnå vægttab og en masse sundhedsfordele.

Hvis vi ikke spiser kulhydrater, vil kroppen selv producere 30-40 g glukose dagligt fra proteiner og fedt.

- I stedet for at udsætte kroppen for dette ”glukose-arbejde”, kan omtrent den mængde indgå i din daglige kost. Men der er ingen grund til at lade op til halvdelen af energien komme fra kulhydrater, som de officielle kostråd lyder, siger Sofie Hexeberg, der er læge og forfatter til adskillige bøger om Lavkarbo.

Gå efter mel med få kulhydrater

Vælg dine kulhydrater med omhu

De bedste kulhydrat-madvarer er dem, som indeholder rigeligt med fibre, vitaminer, mineraler og antioxidanter – og som kun giver en lille stigning i blodsukkeret. Til den gruppe hører grønsager, frø, bær og fede mejeriprodukter.

Hvis du spiser under 50 g kulhydrater pr. dag, fordelt på tre måltider, spiller det kun en lille rolle, hvilken type du vælger, fordi din kost hovedsageligt vil bestå at fedt og proteiner, og så bliver blodsukkerstigningen aldrig stor.

Jo større mængder kulhydrater, du spiser, jo vigtigere er det, at du foretrækker den grove type, f.eks. rug, hele korn, fuldkornspasta og naturris.

Lyst brød, kager, hvide ris, pasta og kartofler indeholder mange kulhydrater og bør spises i meget begrænsede mængder eller helt udelades.

Derfor er fedt vigtigt og især når du spiser LCHF

Læs mere om