Gå til hovedindhold

Lynguide til sødemidler

Få styr på dine sødemidler

Få styr på dine GI eller glykæmisk indeks i dine sødemidler

GI står for glykæmisk indeks og er en måleenhed for den hastighed, hvormed blodsukkeret stiger efter indtag af en given fødevare. Det er en god idé at vælge sødemidler med lavest muligt GI

Der kommer flere og flere sødemidler i supermarkeder og på apoteker, men det kan stadig være nødvendigt at gå i helsekostbutikkerne eller på nettet efter sødemidler.

Lynguide til sødemidler og GI - glykæmisk indeks

Her får du en lynguide til nogle af de bedste sødemidler og deres GI - glykæmisk indeks

- Agavesirup er udvundet fra den mexicanske agaveplante og bruges som sødemiddel. Det søder mere end sukker og har et GI på 15.

- Birkesød er udvundet af birkesaft og har et GI på 7.

- Stevia er verdens sødeste plante. Det er et 100% naturligt sødemiddel, der søder 300 gange mere end sukker og har et GI på 0. Stevia har en lidt bitter, lakridsagtig eftersmag.

- Sukrin er et naturligt sødemiddel baseret på sukkeralkoholen erythriol, der naturligt forekommer i f.eks. pærer og svampe. Det ser ud og føles som sukker og har et GI på 0.

- Sukrin+ er Sukrin, som er smeltet sammen med Stevia. Den har samme knasende sukkerkonsistens som Sukrin, men er dobbelt så sød.

Hent masser af LCHF-opskrifter her >>

Artiklen indeholder affiliate links.

LCHF-guide og -opskrifter til din tablet

Kunne du tænke dig at få fingrene i Familie Journals hæfter med lækre LCHF-opskrifter? Du kan købe nr. 1-3 som e-bøger i Slankeklubben.dk's shop.

Kun 20,- per stk.