Gå til hovedindhold

Morgenmad på LCHF

Er du sulten i det sekund, du slår øjnene op, eller har du brug for at samle appetit i et par timer? Læs Tatjanas råd om morgenmad her

I mange år har vi hørt, at morgenmaden endelig ikke må springes over. Men efterhånden tyder flere og flere undersøgelser på, at vi ikke nødvendigvis bliver hverken sundere eller slankere af at spise morgenmad inden for en time efter, at vi er stået op.

LÆS OGSÅ: Få en nem start på dagen med Lavkarbo

Praktiske udfordringer

Spis morgenmad, når du er sulten, men spis ”rigtig” mad. Nogle mennesker er sultne i det sekund, de slår øjnene op, mens andre har brug for at samle appetit i et par timer. Begge dele er helt fint. Spis, når du mærker behov for det.

Hvis du kun har lyst til ”søde” og ”bløde” fødevarer som frugt, mælkeprodukter, chia/kokosgrød eller brøderstatninger, er du måske ikke sulten endnu? Hvad ville der ske, hvis du udskød måltidet en time? Der kan selvfølgelig være praktiske udfordringer, men måske kan du få mulighed for at spise et par kogte æg med mayonnaise og grønsager klokken 10, hvor du har fået appetit?

Proteiner og grønt
Morgenmaden skal holde dig mæt i 3-4 timer og give et stabilt blodsukker hele dagen. Giver den det, har du spist det rigtige. Taber du dig (hvis det er det, du ønsker), bliver mæt og har et stabilt blodsukker, er det fint.

Hvis ikke, skal du ændre strategi. I så fald kan du forsøge med en morgenmad baseret på protein og grønt: æg, rester fra aftensmaden, røget laks, frikadeller og en rest salat eller lignende.

Som nævnt: Hvis det virker for dig, gør du det rigtige. Hvis ikke det virker, så prøv at finde løsninger på de udfordringer, du har.

LÆS OGSÅ: Fem tip til en proteinholdig morgenmad

I de flere end 10 Lavkarbo-tillæg, som Familie Journal har udgivet, kan du finde mange forslag til morgenmad.
Lavkarbo-tillæggene kan købes og downloades her

LCHF-produkter i slankeshoppen

Find dine LCHF-produkter i Slankeklubben.dk's slankeshop.

Gå til shopsiden her >>