Gå til hovedindhold

Når du falder i på LCHF

Spiser du efter LCHF, men falder hurtigt for de søde sager, så får du her et godt råd til at genfinde balancen.

Spiser du efter LCHF, men falder hurtigt for de søde sager, så får du her et godt råd til at genfinde balancen.

Når du vågner op dagen efter et alt for stort indtag af usunde sager, kan det forekomme logisk at tage en dag med ekstra meget og hård træning og mindre mad end normalt. På den måde kan du få forbrændt de overskydende kalorier fra dagen før, og det dæmper din dårlige samvittighed. Desværre vil den mission som regel mislykkes.

I dagene efter at du har indtaget større mængder sukker end normalt, kan dit blodsukker være påvirket. Og ekstra træning og for lidt mad vil have en yderligere negativ effekt. Det er muligt, at du først på dagen har mindre appetit end normalt, men vælger du kompensationsløsningen, er der stor risiko for, at du ud på eftermiddagen eller i løbet af aftenen vil opleve voldsom sukkertrang og starte forfra. Og på den måde havner du i en cirkel af kontrol og kontroltab.

Læs også: LCHF - Er dit vægttab gået i stå?

Dagen efter, at du har spist søde sager, uanset om spisningen var planlagt eller ej, skal du give din krop chancen for at genfinde balancen. Først og fremmest skal du passe godt på dit blodsukker ved at spise ekstra protein, ekstra fedt og ekstra mad i det hele taget. Det er ikke i dagene efter, at du skal kompensere for det ekstra kalorieindtag. Det er på længere sigt, hvor du vil opleve, at der kommer længere og længere imellem dine tilbagefald.

Læs også: 10 tips, der får din LCHF-livsstil til at glide lettere

Læs mere om