Gå til hovedindhold

Sådan tæmmer du appetitten på LCHF

Her får du fire gode råd til at holde appetitten under kontrol, når du er på LCHF Kuren.

Her får du fire gode råd til at holde appetitten under kontrol, når du er på LCHF Kuren.

Rigtig mange mennesker har faktisk appetit til mere mad, end de behøver. Det betyder, at de ofte spiser lidt for meget. Og spiser man for meget, tager man på – også selv om man spiser sundt. Her får du mine fire bedste tips til at regulere din appetit.

Læs også: Når du falder i på LCHF

• Spis mad, der fylder meget i maven uden at indeholde ret mange kalorier. Rå og tilberedte grønsager og grønsagssupper mætter godt og har et lavt kalorieindhold. Nødder, ost, fløde og brøderstatninger er til gengæld energitætte, så spar på dem.

• Spis protein fra kød/fisk/fjerkræ/ æg til alle måltider. Protein er det næringsstof, der mætter mest, så derfor er protein og grønsager en god basiskost.

• Tag et fibertilskud en halv time inden måltidet. Kosttilskuddet Konjak, HUSK-kapslerne eller HUSK fibre, der kan købes på apoteket eller i helsekosten, er alle fiberkilder, der optager mange gange deres vægt i væske, så der lægges en mættende bund i maven inden måltidet. Drik mindst en halv liter vand til – hvis ikke du får nok væske, kan fibrene give dig forstoppelse.

• Tyg maden grundigt og hold pause undervejs i måltidet, så din hjerne når at registrere mætheden. Anret eventuelt maden på tallerkenen og lad gryder og fade stå i køkkenet, så du tænker dig om en ekstra gang, inden du tager den næste portion.

Læs også: 10 tips, der får din LCHF-livsstil til at glide lettere

Artiklen indeholder affiliatelinks

Læs mere om