Gå til hovedindhold

Skær ned på kulhydrater

Hvor mange og hvilke kulhydrater må du spise på LCHF-kost? Få LCHF-ekspertens gode råd og masser af LCHF-opskrifter med få kulhydrater.

Derfor skal du skære ned på kulhydraterne

Kulhydrater bruges som energi og virker direkte på hormonbalancen. Når du spiser kulhydrater, udskiller kroppen hormonet insulin i blodet for at hjælpe glukose (sukker) ind i cellerne, hvor glukose bruges som energi. 

Hvis der efter et måltid er mere glukose tilgængeligt, end kroppen har behov for, giver insulinet besked om, at glukose skal lagres som glukogen i leveren og musklerne, hvis der er ledig plads der. Når leveren og musklerne har fyldt sine små lagre op, omdannes sukkeret til fedt og lagres i fedtcellerne – og der er god plads! 

Mad med mange kulhydrater fører derfor til et svingende blodsukker, og når blodsukkeret er på vej ned, dukker sultfølelsen og trangen til sødt op – hvilket ofte fører til, at man spiser mad med endnu flere kulhydrater.

PRØV: Sandwichboller med lavt indhold af kulhydrater

Så mange kulhydrater må du spise

Hvor mange kulhydrater må du så spise, når du er på LCHF-kost? Der findes ingen officielle definitioner, men en god regel vil være maks. 100 gram kulhydrater pr. dag svarende til 20% af dit daglige energibehov.    

Reelt kan en LCHF-kost svinge mellem ti og 100 g kulhydrat pr. dag med et varierende indhold af fedt. Almindelig kost med meget brød indeholder op mod 250-300 g kulhydrater pr. dag.

Vælg dine kulhydrater med omhu

Der er forskel på kulhydrater, og hvis du spiser efter LCHF-principperne, er det smart at lære sig lidt om forskellen. De bedste kulhydrat-madvarer er dem, som indeholder rigeligt med fibre, vitaminer, mineraler og antioxidanter – og som kun giver en lille stigning i blodsukkeret. Til den gruppe hører grønsager, frø, bær og fede mejeriprodukter. 

Hvis du spiser under 50 g kulhydrater pr. dag, fordelt på tre måltider, spiller det kun en lille rolle, hvilken type du vælger, fordi din kost hovedsageligt vil bestå at fedt og proteiner, og så bliver blodsukkerstigningen aldrig stor. 

Jo større mængder kulhydrater, du spiser, jo vigtigere er det, at du foretrækker den grove type, f.eks. rug, hele korn, fuldkornspasta og naturris. Lyst brød, kager, hvide ris, pasta og kartofler indeholder mange kulhydrater og bør spises i meget begrænsede mængder eller helt udelades.

PRØV OGSÅ: Strawberrycheesecake med lavt indhold af kulhydrater

Vi har ikke brug for kulhydrater

I princippet behøver mennesket slet ikke spise kulhydrater.

Kulhydraterne bruges som beskrevet til at hjælpe glukose ind i cellerne, hvor sukkerstoffet bruges som energi. Men faktisk kan vi selv producere glukose nok til at dække cellernes behov. Hvis vi ikke spiser kulhydrater, vil kroppen selv producere 30-40 g glukose dagligt fra proteiner og fedt. 

I stedet for at udsætte kroppen for dette ”glukose-arbejde”, kan omtrent den mængde indgå i din daglige kost. Men der er ingen grund til at lade op til halvdelen af energien komme fra kulhydrater, som de officielle kostråd lyder.

PRØV OGSÅ: Lækre pizzasnegle med lavt indhold af kulhydrater
 

Af Sofie Hexeberg

Læs mere om

<p>Har du bedst af at skære ned på kulhydrater? På Slankeklubben.dk kan du finde masser artikler med gode råd til at undgå kylhydrater, og opskrifter med mad der er fattig på kulhydrater. Læs for eksempel <a href="/slankekure/lchf/kunsten-spise-ude-paa-lchf#.VLZIlWfo7Zc">de gode råd til at styre uden om kulhydrater når du spiser ude</a>,<a href="/slankekure/lchf/lchf-vi-har-ikke-brug-kulhydrater#.VLZJG2fo7Zc"> hvorfor du ikke behøver kulhydrater i din kost</a> og hvorfor <a href="/slankekure/lchf/lchf-er-godt-kolesteroltallet#.VLZLM2fo7Zc">kost uden kulhydrater er godt for kolesteroltallet</a>.</p>