Gå til hovedindhold

Spiser du Low carb, LCHF eller striks LCHF?

Det kan være svært at kende forskel på de mange forskellige kostretninger - her har vi kigget lidt nærmere på forskellen mellem Low carb (Lavkarbo) og LCHF.

Low carb eller LCHF?

I Low carb/Lavkarbo-kosten skæres der på kulhydrater i form af stivelse fra bl.a. brød og ris. Men man får kulhydrater fra grøntsager, nødder og måske lidt frugt og supplerer med protein fra kød/fisk/fjerkræ samt gode fedtstoffer. Mange kalder også denne kost for LCHF. De guides og opskrifter som du finder her på slankeklubben.dk følger også denne form for Low carb/LCHF. 

LCHF guide til din tablet

Striks LCHF

I den mere strikse udgave af LCHF skæres der dog voldsomt ned på kulhydraterne, også fra grønsager. I stedet øges indtaget af fedt markant. Fedtet bliver dermed den primære energikilde og det tvinger kroppen til at forbrænde fedt.

Få styr på dit blodsukker med LCHF/ Low carb

Vi har godt af kulhydrater fra grøntsager

Low carb ekspert Sofia Sommer advarer dog mod striks LCHF, hvis du ikke har styr på din appetitregulering. 

- Desværre kan vi ikke være sikre på, at det er fedtet fra fedtdepoterne, der forbrændes siger Sofia Sommer. Spiser vi store mængder fedt, bruges det som energikilde, inden der tæres på depoterne. Fedt indeholder mange kalorier, og er vores appetitregulering lidt usikker, kommer vi let til at spise for meget fedt. 

- Grønsager derimod fylder i maven og indeholder ganske få kalorier.

Derfor anbefaler Sofia Sommer altid, at halvdelen af et måltid består af grønt, den kvarte af protein og den sidste kvarte af fedtstof

 

Læs mere om