Gå til hovedindhold

Sunde kerner og nødder til din LCHF-kost

Nødder
Nødder indeholder mange kalorier, men er samtidig spækket med det sunde fedt - og derfor er de tilladte på LCHF kuren.

Nødder indeholder mange kalorier, men er samtidig spækket med det sunde fedt - og derfor er de tilladte på LCHF kuren.

Udover det sunde fedt, så er kerner og nødder også fyldt med vitaminer og mineraler.

4 sunde nødder og kerner

Pinjekerner
Pinjekerner er frø fra fyrretræet pinje. Pinjekerner indeholder blandt andet vitaminerne B og E og mineralerne kalium, magnesium, fosfor, jern og zink, der styrker din krops immunforsvar og kredsløb. Pinjekerner har en mild og aromatisk smag og bugner samtidig af mættende proteiner.

Læs også: Guide til LCHF kuren

Cashewnødder
Cashewnødden er ikke en egentlig nød, men et frø, der sidder under cashewtræets frugt. Cashewnødder har et højt magnesiumindhold, som blandt andet kan afhjælpe for højt blodtryk. Magnesium er desuden vigtigt for vores stofskifte og muskler. De er nogle af de mest kalorieholdige af alle nødderne, men der er masser af de hjertesunde monoumættede fedtsyrer i dem.

Hasselnødder
Hasselnødder har et højt indhold af kostfibre, hvilket gør, at de mætter godt. De indeholder E-vitamin, som i kombination med enkeltumættede fedtstoffer er en kraftig antioxidant. Men der, hvor hasselnødder for alvor skiller sig ud, er ved deres særligt høje indhold af B-vitaminet folat, som blandt andet anbefales til gravide.

Mandler
Mandler, som reelt er et frø fra mandeltræets stenfrugt, er den bedste kilde til E-vitaminer af alle nødder. Mandler har desuden en høj koncentration af fibre, calcium og magnesium, ligesom deres proteinindhold er af en type, som hjælper med at stabilisere blodsukkeret og dermed holde dig mæt længere.

Læs også: 30 mandler holder vægten nede

Artiklen indeholder affiliate links

Læs mere om