Gå til hovedindhold

LCHQ – slank dig med GOD mad

Vi kender den populære LCHF, men har du også hørt om LCHQ, der står for Low Carb High Quality? På dansk står det for lav kulhydrat, høj kvalitet og minder på mange området om LCHF – og så alligevel ikke.

LCHQ - Low Carb High Quality - er vældig populær i Sverige og er opfundet af den svenske ernæringsekspert Frederik Paulún, der har skrevet flere bøger om kuren. Han kalder LCHQ for en livsstil, som gør din krop pænere og friskere – uden de lidelser, som ofte er forbundet med slankekure.
Med LCHQ må du gerne spise kulhydrater, så længe det er de grove af slagsen (fx rugbrød). Du skal stadig have fedt og proteiner, så du bliver ordentlig mæt og holder blodsukkeret stabilt, men fedtet skal komme fra de sunde fedtstoffer.

Det må du spise:

Grønsager, rodfrugter, nødder, kylling, fisk, skalddyr, æg og magre kødprodukter. Du må også spise frugt, bær, bulgur og quinoa i små mængder.

Undgå:

Sukkerholdige produkter som slik, kage og is. Raffinerede kulhydrater som ris, pasta, feta samt forarbejdet kød som bacon og pølser

 

5 forslag til LCHQ-mellemmåltider:

  • Hytteost med bær og nødder
  • Smoothie af kvark, mælk, frosne bær og knuste hørfrø
  • Grønsags- og ostestænger med nogle oliven til
  • Et kogt æg og en halv grapefrugt
  • Snacks af tørret dyrekød og cirka 100 g honningmelon

Find opskrifter til LCHQ her

Læs mere om LCHQ i bogen LCHQ - Low Carb High Quality.

Forlaget Lindhard og Ringhof