Gå til hovedindhold

Lektion 5: Sådan bevarer du motivationen

I begyndelsen går det bare derudad. Du har taget beslutningen. Nu skal den badevægt have kamp til stregen en gang for alle. Alle dårlige undskyldninger er verfet væk. Denne gang skal det være. Du er topmotiveret.

Og det går da også forrygende de første uger af slankekuren. Du sluger de sunde opskrifter, og en plan for motionen er lagt. Allerede i løbet af de første uger daler badevægten et par cifre, og det kan mærkes på livremmen. Og så er der kommentarerne fra vennerne og familien: De kan se, at du er begyndt at svinde ind.

Men desværre varer det ikke hele kuren ud. På et tidspunkt, når resultaterne lader vente på sig, begynder motivationen at sive, som luft ud af en ballon.
Og det er ifølge psykolog Kamilla Lange helt naturligt.

– Motivation er brændstoffet i enhver slankekur, men den fader ud for alle på et eller andet tidspunkt. Den kan ikke vare ved, for det bliver også hverdag igen, og så er det svært ikke at falde i sine gamle vaner, forklarer Kamilla Lange.Hun anbefaler derfor, at man tager beslutningen om at tabe sig hver eneste morgen, og dermed fornyer sin motivation dagligt.

– Det er altså ikke nok at tage beslutningen én gang og så tro, at handlingerne bare følger efter. Man er nødt til at minde sig selv om sin beslutning hver dag, siger Kamilla og afviser, at dalende motivation har noget med manglende viljestyrke at gøre.

– Alle på kur ramler ind i det her problem, hvor man en dag ikke længere orker kampen og falder i og spiser noget usundt. Her gælder det så bare om at lære af sin fejltagelse og sætte sig ned og analysere, hvad der fik én til at falde i sin gamle vane igen. Blev man ked af det eller vred? Det er helt naturligt at ”falde i”, fordi det ER vanskeligt at ændre sine vaner. Men i stedet for at bebrejde sig selv, så lav hellere en plan for, hvad man vil gøre næste gang, trangen til søde sager opstår, foreslår Kamilla Lange.

Hun råder til, at man har et billede eller et symbol hængende et synligt sted, så man hver dag bliver mindet om sin beslutning. Det kan for eksempel være et billede af sine børn, fordi man har som mål at få nok energi og overskud til at lege med dem eller et billede af en trappe, hvis man drømmer om at kunne gå op af den uden at blive forpustet.

Psykologen anbefaler også, at man giver sig selv belønninger undervejs. Hvis man for eksempel har tendens til at droppe en kur efter to måneder, bør man planlægge en belønning, når man har passeret den usikre periode.

– Lov dig selv et par nye bukser, hvis du klarer den. Mange insisterer på at vente med at købe nyt tøj, til de er helt færdige med kuren, men det er for farligt. Succes skal belønnes, så und dig selv en lækker ting. Du kan også alliere dig med en ven og få vedkommende til at ringe dig op hver dag i en uge med beskeden om, at du klarer det flot. Det vil give fornyet motivation til at forsætte din kamp, siger Kamilla Lange.

Lektion 4: Sund fastfood

Læs mere om