Gå til hovedindhold

”Light” betyder ikke vægttab

Dagligvarebutikkernes udvalg af lightprodukter er stort, og mange fristes af tanken om, at de bliver sundere og lettere.

Dagligvarebutikkernes udvalg af lightprodukter er stort, og mange fristes af tanken om, at de bliver sundere og lettere.

I mange år har det været diskuteret, om kunstige sødestoffer er usunde, ja, måske ligefrem kræftfremkaldende. Men konklusionen lyder igen og igen fra vores offentlige myndigheder, at der skal meget store mængder til, før de er skadelige. 

Med store mængder menes et kvantum, der svarer til, at du hver dag drikker 4-5 liter light-sodavand. Og mon ikke vi alle i forvejen godt ved, at det ikke kan anbefales. 

Hvis du synes, at light-sodavand og light-saft er værdifuldt for dig i hverdagen, så kan du roligt drikke det i små mængder. En del light-produkter indeholder dog mange flere tilsætningsstoffer end tilsvarende varer, der ikke er light, og ofte bliver der i light produkter fyldt ekstra kulhydrater i, for at gøre op for det fedt eller almindelige sukker, der fjernes.

Drak 10 dåser cola hver dag i en måned - her er konsekvenserne

Se dig for i "light junglen"
I dag opstiller lovgivningen heldigvis temmelig strenge kriterier for at sikre, at stofferne er sundhedsmæssigt acceptable. 

Derfor er der generelt ikke farlige tilsætningsstoffer i madvarer. Men når det er sagt, så er det ikke ens betydning med, at light-produkter er det bedste for dig i længden - slet ikke i forbindelse med et vægttab. 

Ordet ”light” i forbindelse med drikke- og fødevarer betyder, at der skal være 50 % mindre fedt i produktet end normalt. Denne lovgivning overholdes rigtig fint, men det farlige er, at det ikke nødvendigvis betyder, at der er mindre kalorier i - og det er her, det bliver tricky i forhold til et vægttab.    

Du skal derfor være varsom, inden du går ”ombord” i et såkaldt light-produkt. Ofte vil der i light produkter blive fyldt ekstra kulhydrater i for at gøre op for det fedt eller almindelige sukker der fjernes. 

Brug din sunde fornuft og kig en ekstra gang på resten af indholdet!

Sodavand er skadeligt

Her en række eksempler på varer, hvor kunstige sødemidler er brugt på en måde, som giver en væsentlig reduktion af kalorieindholdet:

● Light sodavand – næsten alle slags er helt kaloriefrie – tjek for en sikkerheds skyld, at kalorieindholdet er maks. 10 pr. 250 ml.
● Light læskedrik – næsten alle slags er kaloriefrie – kalorieindholdet bør være maks. 10 pr. glas a 2 dl.
● Light saftevand med ægte frugt – indeholder kalorier stammende fra frugten, men intet tilsat sukker kalorieindholdet bør være maks. 30 pr. glas a 2 dl.
● Enkelte mærker i bolsjer, lakrids og vingummi – kalorieindholdet bør være maks. 100 pr. 100 g vare.
● Marmelade – kalorieindholdet bør være maks. 50 pr. 100 g.

Læs mere om