Gå til hovedindhold

Løb for alle

Intervaltræning gør mere ved dit vægttab end udholdenhedstræning og bevarer din motivation. P

Intervaltræning gør mere ved dit vægttab end udholdenhedstræning og bevarer din motivation. Prøv 10-20-30 løbeprincippet, hvor du løber 10-20-30 i blokke á 5 minutter. Træningsprincippet ser sådan ud:

- 30 sekunder langsomt (lav-intensitet) løb.

- 20 sekunder ved moderat hastighed

- 10 sekunder spurt.

Hold en pause på to ca. minutter mellem blokkene.

Find de rigtige løbesko - Her finder du et stort udvalg af løbesko til lave priser >>

Også for nybegyndere
Løbere, der benytter intervalprincippet 10-20-30 forbedrer både hurtighed, sundhed og motivation. Det gælder unge som ældre samt erfarne og ikke-erfarne løbere. 
    Intervalprincippet har vist sig at give resultater på den ’halve tid’, idet du slipper for at skulle ud på lange løbeture.
Princippet går i alt sin enkelthed ud på, at du starter med at løbe langsomt - dvs. ved lav-intensitet i 30 sekunder. Herefter sætter du farten op, og løber nu i et moderat tempo i 20 sekunder. Afsluttende spurter du i 10 sekunder. 
    Det er den intensitet og det pres, du selv sætter på din krop, der gør forskellen. Vigtigst er dog, at du har kræfter nok til at løbe de sidste ti sekunders spurt, da disse har vist sig at have den størst gavnlige effekt. Du skal derfor hellere sætte farten ned i de 20 sekunders moderat tempo, hvis du fornemmer dine kræfter er ved at slippe op - fremfor at sætte tempoet ned i de sidste 10 sekunders sprint.

Glem ikke opvarmningen
For at undgå skader skal du ikke starte for hårdt ud som nystartet løber. Du bør varme op i min. 10 minutter. Det anbefales, at du specielt opvarmer baglår, da der sker en eksplosion i muskler og fibre, når du sætter i spurt - høje hælspark og knæløft er gode opvarmningsøvelser.

Er du nybegynder i forbindelse med løb, bør du først benytte dig af træningsprincippet, når løbebevægelsen i ben og fødder er blevet naturlig for dig. Start med intervaller á 2 x 5 min. eller mindre de første 3-4 uger. 

Det er vigtigt, at du hele tiden føler, at du presser dig selv, for at opnå størst mulig udbytte af træningsprincippet.

Hvorfor intervaltræning?
Afgørende for vægttab er ikke hvilket substrat (fedt eller kulhydrat), der forbrændes. Det handler kort sagt om, at have et større energiforbrug end energiindtag, når du forsøger at tabe dig. 

Ved høj-intenst arbejde - altså intervalarbejde - øges dit energiforbrug væsentligt mere end ved udholdenhedsarbejde. Det vil medvirke til et hurtigere og større tab af legemsfedt, idet intervalarbejde udføres i væsentligt kortere tid.

Løbetøj

Du behøver ikke at bruge en masse penge på smart løbetøj for at komme godt i gang, men hvis du alligevel gerne vil have udstyret i orden, så får du her vores forslag, til lækkert løbeudstyr, som ikke koster en formue.

Vores favoritter:

Løbetights fra Ellos Sports

Ellos Sport Elin Tights

Løbejakke fra  Ellos Sport

Ellos Sport Løbejakke AK Jkt

Løbe t-shirt fra Nike

Nike T-shirt DB Scoop Workout Shirt

Sports BH fra Ellos Sport 

Ellos Sport Sports-bh i fast funktionsmateriale<br>

Artiklen indeholder affiliatelinks

 

Læs mere om