Gå til hovedindhold

Low FODMAP: Diætisternes favoritkur

Har du hørt om diæten Low FODMAP - diætisternes nye favoritkur?

Low FODMAP Diet er udviklet i Australien og er en videnskabelig forkortelse, der dækker over en gruppe kulhydrater, der kan give problemer for tarmen. En Low FODMAP Diet har vist gode resultater på symptomer som oppustet mave, udspilethed, mavesmerter, rumlen og luft i tarmene.

Kender du Dukan Kuren? Læs mere her >>

I Low FODMAP Diæten begrænser man eller undgår helt en gruppe af kulhydrater, de såkaldte FODMAPs, der giver problemer, når man har irritabel tarm. Ved at følge diæten vil de fleste opleve mindre oppustethed, færre mavesmerter, mindre maverumlen og luftudvikling i tarmen.

Diæten helbreder ikke, men lindrer symptomer hos 75% af dem, der følger diæten. Små diætbrud er i orden, når hovedparten af FODMAPs ellers er undladt.

Hent Slankeklubbens guide til Low FODMAP nu

Sådan følger du Low FODMAP

Diæten deler sig i to perioder:

1. Diætperioden, hvor diæten følges strikt, og alle fødevarer med et højt indhold af FODMAPs udelades.
2. Reintroduktionsperioden, hvor fødevarer forsøges genindført én fødevare ad gangen.

Når diætperioden er overstået efter 2-6 uger, og der forhåbentlig er bedring af tilstanden, anbefaler man at reintroducere forbudte fødevarer. Det kan føles svært og forkert, når det nu går godt på diæten, men det anbefales at reintroducere f.eks. rugbrød og æbler, så man derved påvirker eller genopretter tarmfloraen i en gunstig retning. Ved at reintroducere finder man sin egen tolerance over for de enkelte FODMAPs og finder ud af, hvilke fødevarer man kan anvende.

Prøv også: Low Fodmap opskrift på boller med revet gulerod