Gå til hovedindhold

Low FODMAP: Hummus

Denne skønne hummus er velegnet til dig på low FODMAP diet – eller til dig, der vil prøve hummus på en ny måde. Den bliver lavet på en helt anden måde, end den hummus vi kender, men smagen er nøjagtigt den samme.

Denne skønne hummus er velegnet til dig på low FODMAP diet – eller til dig, der vil prøve hummus på en ny måde. Den bliver lavet på en helt anden måde, end den hummus vi kender, men smagen er nøjagtigt den samme.

Færdigkøbt hummus indeholder både hvidløg og tahin, som desværre ikke er egnede på low FOD-MAP diet. Kikærter kan spises i en begrænset mængde, men kan dermed ikke spises sammen med andre begrænsede fødevarer. Denne opskrift lyder måske meget mærkværdig, men ikke desto mindre smager den nøjagtigt som hummus. Hvis du ønsker at spise hummus med andre begrænsede fødevarer, er denne version helt klart værd at prøve.

Ingredienser - Hummus

1 dåse tun i vand (inkl. vand)
Ca. 100 g kogt kartoffel
3 spsk. peanutbutter
2 spsk. hvidløgsolie
2 spsk. neutral olie
C itronsaft fra ½ citron
Salt og peber
Stødt chili
Stødt spidskommen

Prøv også: Hummus til 5:2 Kuren

Fremgangsmåde - Hummus

Blend alle ingredienserne, og smag til med salt, peber, chili, spidskommen og eventuelt mere citronsaft.

TIP!
Du kan også lave en traditionel hummus med kikærter ved at anvende kogte kikærter, peanutbutter, hvidløgsolie samt krydderier. Da kikærter er en begrænset fødevare, bør du være opmærksom på mængden af andre begrænsede fødevarer i måltidet.

Næringsinfo pr. person
Energi 881 kJ / 210 kcal
Protein: 11 g
Fedt: 16 g
Kulhydrat: 6 g - herunder fibre 1 g

Opskriften er fra bogen "Sund mave - low FODMAP diet" af Mia Schomacker og Camilla Thrysøe.

Prøv også: 3 sunde dips til dine snacks

Lidt om "Sund mave - low FODMAP diet"

”Sund mave – low FODMAP diet” er en bog til alle, der lider af irritabel tarm. Op mod 20 % af verdens befolkning døjer med stærke smerter og generende symptomer som oppustethed, diarré, forstoppelse, pludselig afføringstrang, kvalme og træthed.

”Sund mave – low FODMAP diet” består af en teoretisk del med faktuel baggrund, fødevarelister og et overblik over, hvordan man påbegynder diæten. Her er også gode råd og mentale teknikker til psykologisk håndtering af irritabel tarm. Dernæst følger en kulinarisk del med over 100 lækre opskrifter, der bringer din mave i balance.

Bogen er skrevet af to kliniske diætister; Mia Schomacker og Camilla Thrysøe, der begge er certificerede i at vejlede i ’low FODMAP diet’.

Køb bogen ”Sund mave – low FODMAP diet” HER >>

Artiklen indeholder affiliatelinks