Gå til hovedindhold

Manglende vægttab kan skyldes hormoner

Har du problemer med at opnå vægttab, selvom du motionerer og spiser lige efter bogen? Så er det måske ikke dig, men dine hormoner, der er skyld i det manglende vægttab!

Har du problemer med at opnå et vægttab, selvom du motionerer og spiser lige efter bogen? Så er det måske ikke dig, men dine hormoner, der er skyld i det manglende vægttab!

Vidste du, at dine hormoner har aldeles meget at sige i forhold til dit vægttab? Hormoner har nemlig indflydelse på bl.a. dine spisevaner, forklarer ernæringseksperten Alisa Vitti til Women’s Health Magazine.

Hormoner påvirker dine spisevaner

Alisa Vitti lister her 4 måder, hvorpå hormoner kan have negativ indflydelse på dit vægttab – og hun kommer samtidig med 4 gode råd til, hvad du kan gøre ved det!

1. Hormoner kan få dig til at spise mere, når du er vred

Tyr du ofte til mad, når du er vred? Det er der en helt naturlig forklaring på. Når du spiser især mange kulhydrater frigives nemlig hormonet serotonin, som får dig til at føle dig i bedre humør. Spis evt. en avocado og en skive rugbrød, da den sunde fedt fra avocadoen og de sunde fibre fra rugbrødet vil få dit blodsukker hurtigt op igen – og få dig i bedre humør!

Vægttab: Er du egentlig sulten når du spiser?

2. Hormoner kan forhindre forbrænding, selvom du gør alt det rigtige

Har du svært ved at opnå vægttab, selvom du dyrker regelmæssig motion og følger en striks diæt? Så er det sandsynligvis ikke dig, men derimod cortisol, der er problemet. Cortisol er det hormon, der skal få krop til at omdanne lagret fedt til energi, og det er ikke altid et samarbejdsvilligt hormon! Hvis du spiser rå grønsager, kan du have held med at få cortisol-hormonet til at ’gøre sit job’.

3. Hormoner kan give dig lyst til at spise alt inden for rækkevidde

Sulthormonet gherlin dannes i din mave, men når din mave er tom, eller når du er på en streng diæt, så ‘rejser’ hormonet fra din mave til din hjerne og sætter gang i appetitten. Du får nærmest lyst til at spise alt! Prøv i stedet en lille skål græsk yoghurt, da proteiner er gode til at undertrykke sulthormonet.

Spiser du mon mange tomme kalorier? Læs mere her

4. Hormoner kan bestemme din trang til usund mad

Hormonet leptin får din krop til at føle sig tilfredsstillet, mens du straks vil få trang til mad, ikke mindst den usunde slags, når du har et lavt niveau af dette hormon. Hvis du sørger for at få 30 minutters motion hver dag, er du allerede på rette vej. Grøntsager er også gode, da de sørger for høje niveauer af leptin i din krop.

Drak 10 dåser cola hver dag i en måned - se det skræmmende resultat

 

Læs mere om

<p>Er dit nytårsfortsæt af opnå vægttab? Så læs med her!</p><p><strong><a href="/slankekure/lchf/er-dit-vaegttab-gaaet-i-staa#.VSu4y9KsV8E">Er dit vægttab gået i stå? Sådan kommer du videre</a></strong></p><p><strong><a href="/slankekure/saboterer-din-partner-dit-vaegttab#.VSu51tKsV8E">Saboterer din partner dit vægttab?</a></strong></p><p><strong><a href="/slankekure/frugt-kan-oedelaegge-dit-vaegttab#.VSu6XdKsV8E">Frugt kan spolere dit vægttab</a></strong></p><p><strong><a href="/slankekure/sovs-kan-hjaelpe-dig-med-dit-vaegttab#.VSu6pdKsV8E">Vidste du at sovs kan hjælpe dig til et vægttab? Læs hvorfor her!</a></strong></p><p><strong><a href="/motion-og-traening/traening/30-minutters-motion-giver-forbloeffende-vaegttab#.VSu7sdKsV8E">Husk at supplere dit vægttab med motion - 30 min er nok</a></strong></p><p><strong><a href="/slankekure/vaer-realistisk-med-dit-vaegttab#.VSu8edKsV8E">Sæt ikke barren for højt, men hav istedet realistiske mål for dit vægttab</a></strong></p><p><strong><a href="/slankekure/vaeske-er-vigtigt-ved-vaegttab#.VSu89dKsV8E">Husk væske i dit vægttab</a></strong></p>