Gå til hovedindhold

For meget frugt kan gøre dig tyk

Synes du det er svært at få bugt de overflødige kilo? Det kan være mængden af frugt, der kan have noget at gøre med, at folk på slankekur ikke opnår det ønskede vægttab.

For meget frugt kan gøre dig tyk

Synes du det er svært at få bugt de overflødige kilo? Det kan være mængden af frugt, der kan have noget at gøre med, at folk på slankekur ikke opnår det ønskede vægttab.

Frugt er sundt og indeholder masse af de vitaminer, om kroppen har brug for. Men mange danskere begår en fejl, når det kommer til frugt. De spiser nemlig for meget.

- Et stykke frugt kan nemt indeholde 60, 70 eller 80 kalorier pr 100 g, og hvis man forsøger at opnå et vægttab, skal man have ca. 1.300-1.400 kalorier om dagen. Hvis man så spiser seks stk. frugt om dagen, kan man jo hurtigt nå op på omkring 450 kalorier, og det er altså bare den frugt, man spiser mellem de rigtige måltider. Den fejl mange laver, er at spise for meget frugt og glemme at regne det med i deres daglige kalorieindtag, siger diætist Lisa Bolting.

Det er størrelsen, der gør det

Når man køber frugt, vil de fleste folk have så meget for pengene som muligt, og de vælger derfor de største æbler. Men det er de færreste, der tænker over, at et æbles størrelse har stor betydning for antallet af kalorier. Et æble på 100 og 200 g vil naturligvis ikke indeholde det samme antal kalorier.

- Tre stk. frugt om dagen er et godt udgangspunkt. Med den udtalelse har jeg taget udgangspunkt i at ét stk. frugt er ca. 100 g. Man skal huske, det er mængden af frugt, der feder, udtaler Lisa Bolting.

Hun understreger, at man ikke skal stoppe med at spise frugt, men blot være mere opmærksom.

Slik eller frugt?

Sidder du nu og tænker, hvorfor du så egentligt skiftede slikket ud med frugt, hvis frugt også feder? For gør det nogen forskel? Svaret er ja, der er stor forskel på slik og frugt.

Frugt i små mængder er sundt og indeholder både næringsstoffer, vitaminer, mineraler og er naturligt fremstillede, mens slik indeholder en masse sukker og tilsætningsstoffer.

-Man kan sagtens leve kun af slik, og man vil endda kunne tabe sig rigtig meget, men uden næringsstoffer, vitaminer og mineraler, bliver kroppen træt og svag. Derfor er frugt klart det sundeste valg, fastslår Lisa Bolting.

6 om dagen

Men hvad så med 6 om dagen, som de fleste af os kender som en rettesnor for hvor meget frugt og grønt vi skal spise?

 -Mange danskere misforstår sloganet og glemmer, at de '6 om dagen' også er grøntsagerne. '6 om dagen' er ment således, at man skal spise tre stk. frugt og tre stk. grønt om dagen. Ikke seks stk. frugt, siger Lisa Bolting.

Læs mere om