Gå til hovedindhold

Når usund mad frister

Vi bliver alle jævnligt fristet af usund mad, og det er helt i orden, at du giver efter for fristelsen en gang imellem, også selv om du er på kur. Men husk at usund mad er og bliver usund, også selv om din krop ikke bliver fyldig af den.

Når usund mad frister

Vi bliver alle jævnligt fristet af usund mad, og det er helt i orden, at du giver efter for fristelsen en gang imellem, også selv om du er på kur.

Men det kan anbefales, at du dagen efter ”strammer op”, vælger sundt og drikker masser af kaloriefri væske. Så kan du på den måde kompensere for det usunde valg. Er du normalvægtig, må du ikke tro, at du kan synde mere, end hvis du var overvægtig. Usund mad er og bliver usund, også selv om din krop ikke bliver fyldig. Det fedt, der fx typisk anvendes i frituremad, medfører risiko for alvorlige livsstilssygdomme, hvis man spiser for meget af det. Og den risiko er til stede for alle uanset vægt.

Læs også: De ti værste kaloriebomber

Du får her en lille oversigt over, hvor meget fedt der er i forskellige former for fastfood. Fra Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNA) lyder det, at højst 30 % af vores energi bør komme fra fedt.

• Ristet hotdog ”med det hele” Vægt: Ca. 120 g Energiindhold: 1320 kJ/315 kcal Fedt: 21 g Fedtenergi 60 %

• Fransk hotdog Vægt: Ca. 140 g Energiindhold: 1670 kJ/400 kcal Fedt: 22 g Fedtenergi: 48 %

• Chicken McNuggets Vægt: Ca. 150 g Energiindhold: 1650 kJ/395 kcal Fedt: 19 g Fedtenergi: 44 %

• Parisertoast Vægt: Ca. 100 g Energiindhold: 1340 kJ/320 kcal Fedt: 15 g Fedtenergi: 42 %

• Shawarma-sandwich Vægt: Ca. 200 g Energiindhold: 2050 kJ/490 kcal Fedt: 24 g Fedtenergi: 36 %

Husk at nyde det, hvis du en gang imellem kaster dig over en enkelt af slagsen. Og synes du selv, at du lidt for hyppigt kommer til at vælge de usunde sager, så spis blot en halv portion og sørg for at få en stor portion salat til og 1-2 glas vand.

Læs mere om