Gå til hovedindhold

Pas på de skjulte sukkerbomber

Vær på vagt, når du putter din mad ned i indkøbsvognen.

Vær på vagt, når du putter din mad ned i indkøbsvognen. 

Sukker er nemlig en ærgerlig kilde til kalorier, som vi ikke får nogen næring af. Samtidig kan det være svært at fuldføre et vægttab, hvis du ikke er mere opmærksom, når du køber ind. 
Det er for eksempel i morgenmadsprodukter, at man let kan blive vildledt. I nogle tilfælde er der op til 25 gram sukkerarter i produktet, hvor det max. bør indeholde 13 gram sukkerarter.

Tjek varedeklarationen 
Ingredienserne på en varedeklaration står i rækkefølge efter mængde pr. 100 g. og den første ingrediens på listen, er der mest af i varen. Står sukker nævnt som en af de første, skal man altså være opmærksom.

Sukkerfælder

• Færdigbagte boller og brød – et sundt brød skal helst have mindre end 5 g sukker pr. 100 g.  
• Dressinger og saucer - 10 g sukker pr. 100 g. er bedst.
• Frugtyoghurt – gå efter de typer, der indeholder max 5 g sukker el. kulhydrat. Eller sød en naturel-yoghurt med friske bær.
• Konserves, især marinerede og syltede madvarer som f.eks. karrysild og rødkål på glas - max 10 g sukker pr. 100 g.
• Morgenmad – gå efter de typer, der indeholder max 13 g sukkerarter eller max 10 g tilsat sukker.

Vigtige gloser til din sukker-ordbogOrd, der ender på ”-ose”; sukrose (sukker fra sukkerroer), maltose (sukker fra malt) dextrose (druesukker), laktose (mælkesukker) – alle sukkermolekyler, der virker som sukker. Også frugtsukker eller fruktose har nogenlunde samme virkning som sukker – eller endnu værre. 
    Koncentreret frugtjuice bruges også som sødemiddel. Det samme gør også majsstivelse, der trods sit uskyldige navn er et andet ord for glukosesirup, glukosesirupper, bygmalt. 
    Til sidst er sukkerarter uhyre vigtige at nævne, fordi du ikke kan se hvor meget sukker, der er tilsat i et produkt, hvor sukkerindholdet er angivet som sukkerarter. Begrebet dækker både over naturligt sukker og tilsat sukker. Så den eneste måde er at sammenligne to identiske madvarer og vælge det produkt, hvor indholdet af sukkerarter er mindst.

(Kilde. Slankedoktor)

Læs mere om