Gå til hovedindhold

Pas på det skjulte sukker

Vi ved alle sammen, at vægttab og for meget sukker er en dårlig kombination. Vi ved også, at der er masser af sukker i slik og kager, men det er de færreste, der ved, at sukker også bruges som smagsgiver i madvarer, som ellers giver udtryk for at være sunde.

De skjulte sukkerbomber

Vi ved alle sammen, at vægttab og for meget sukker er en dårlig kombination.

Vi ved også, at der er masser af sukker i slik og kager, men det er de færreste, der ved, at sukker også bruges som smagsgiver i madvarer, som ellers giver udtryk for at være sunde.

Nogle af de helst store sukkerfælder er dressinger og saucer. Det gælder især de fedtfattige varianter, hvor fedtet erstattes af sukker for at give bedre smag. Morgenmadsprodukter og færdigbagte boller, kiks, brød og knækbrød indeholder ofte også skjult sukker, og det hjælper desværre ikke altid at vælge de grove varianter. 

Test dig selv: Er du sukker afhængig?

Tjek altid varedeklarationen   
De forskellige ingredienser i en vare står på varedeklaration i rækkefølge efter mængde pr. 100 g. og derfor vil den første ingrediens på listen, altid være den der er mest af i varen. Derfor skal du altid være opmærksom, hvis sukker er nævnt som en af de første ingredienser. Det kan dog være rigtig svært at undgå sukker, når sukkeret er gemt bag uforståelige ord som sukrose, maltose og dextrose m.v.

Er du sukkerafhængig? Få hjælp til at komme af med din sukkertrang - SE HER >>

Det skal du være opmærksom på

Et godt råd er altid at vælge de madvarer med mindst sukker, sirup eller sukkerarter. Sukkerarter dækker over både tilsat sukker og naturligt sukker. De ord der ender på –ose, som sukrose, maltrose, dextrose og laktose er alle sammen sukkermolekyler. Forskellige former for sirupper er også skjult sukker og bygmalt og majsstivelse, skal du også helst undgå, da begge dele er former for sirup.

Sukker kan aldrig helt undgås, men du kommer langt med at sammenligne de forskellige madvarer og vælge dem med mindst sukker i.

Læs også: Derfor får du lyst til dessert

Kilde: detsundeliv.dk

Artiklen indeholder affiliatelinks.

Læs mere om