Gå til hovedindhold

Sådan bekæmper du dit sukkermisbrug

Hold din sukkerafhængighed for døren

Karen Norberg var selv sukkerafhængig i mange år, men kom over sin trang, og til september udgiver hun den første danske selvhjælpsbog til sukkerafhængige.
Ifølge hende er der tre grunde til, at vi ikke kan lade slikskålen stå.

1) Vi er udstyret med en urmenneskehjerne, som favoriserer sød mad, fordi man bedst overlever i urskoven på sød mad, der indeholder mange kalorier, siger Karen Norberg, der er uddannet cand. scient i folkesundhed.

2) Vi overlever kun, hvis vi har energi i kroppen, og lavt blodsukker er tegn på, at der ikke er meget energi tilbage, og derfor kræver kroppen sukker, for det får hurtigt blodsukkeret op igen, forklarer Karen Norberg, der afholder kurser for sukkerafhængige.

3) Endelig lever vi i en kultur, hvor søde sager bliver brugt til hygge, men også til trøst, for sukker dulmer ubehagelige følelser og giver en falsk glædesfornemmelse – ligesom kokain.
 

Ligesom kokain
– Ligesom med kokain bliver du stoftilvænnet, så det ikke længere giver dig glæde, men bliver en nødvendighed for dig, og hvis du stopper fra den ene dag til den anden, vil du blive rastløs, ryste, blive ked af det og ikke længere føle, at din dag har noget indhold, fortæller Karen Norberg.

For at blive sukkertrangen kvit skal man genoprette kemien i hjernen, stabilisere blodsukkeret og finde ud af, hvorfor man spiser søde sager.
De første trin er at spise fem daglige måltider med sund mad og finde frem til ting, der giver en ægte glæde.

– Så får hjernen den samme stimulans, som når du spiser sukker. Det kan være alt fra amatørteater til faldskærmsudspring.
Bare det giver glæde, ellers opstår der et hul i hjernen, og så vil den igen kræve sukker for at få den falske glæde, siger Karen Norberg.

Karen Norbergs bog ”Afhængig af sukker – sådan slipper du fri” udkommer til september på forlaget Pressto.
Læs mere på karennorberg.dk.

Læs mere om