Gå til hovedindhold

Sådan får du bugt med mavedellen

Det er ikke kun kost og motion der har betydning for om, du kan slippe af med mavefedtet. Læs her hvilke 3 andre tiltag der også skal til, før topmaven er væk.

Sådan slipper du af med mavedellen 

Rigtig mange vil gerne tabe sig på maven, så de kan blive fri for deller der hænger ud over buksekanten. Derfor knokler de af sted med diverse versioner af mavebøjninger og sund kost. Men hverken diæt eller motion kan gøre det alene, hvis du gerne vil blive fri for mavefedtet, skriver Inger Forbes, der er Ph.d og naturopat på sin hjemmeside.

Løsningen er at få din krop til at producere mindre af stresshormonet kortisol (også selv om du ikke føler dig stresset). Dette hormon fortæller nemlig din krop, at den skal lagre fedt på maven.

Tab dig mere ved at spise på særlige tidspunkter.

1. Spis hver 3. time

Når dit blodsukker er ustabilt, så stresser det din krop, og du producerer derfor stresshormonet kortisol. Ved at spise hver 3. time kan du reducere kroppens kortisolniveau med hele 17 pct. på bare 2 uger. Spis protein til alle måltider og hold dig til de grove kulhydrater i stedet for de fine (hvide), så får du styr på blodsukker, stress og din mavedelle.

2. Sæt tid af til afslapning og søvn

Sæt tid af til afslapning hver dag. Daglig meditation er en af de mest afstressende teknikker, der findes, og kan nedbringe mængden af kortisol i din krop og medvirke til at fjerne dit mavefedt. Det samme kan hobbyer, hygge og andre afstressende teknikker også.  

En god nats søvn (7-8 timer) vil ligeledes være slankende. Studier har nemlig vist, at mennesker, som lider af søvnmangel, har et højere niveau af kortisol og ældes hurtigere.

Tab dig med stærk mad.

3. Få pulsen op med konditionstræning

Når du dyrker konditionstræning, reducerer du mængden af stresshormoner i din krop. Det skal være træning, hvor du er forpustet, men stadig kan tale. Det betyder, at du har ilt nok. Gennemfør konditionstræning i 30 minutter, 3-4 gange om ugen. Det kan f.eks. være hurtig gang, dans, løb, cykling eller svømning.

Kilde: ingerforbes.dk

Læs mere om