Gå til hovedindhold

Sådan får du en flad mave

Gode genveje til en flad mave fra Slankedoktor.dk

Kæmper du forgæves med baderingen, og er du overbevist om, at du aldrig får en flad mave? Så tro om – alle kan få en flad mave, det er bare et spørgsmål om den rigtige kost og nok motion.

Få flad mave - med kun 5 minutters træning

Hulahop
Med en hulahopring susende om livet træner du primært de indre mavemuskler, da ringen tvinger dig til at spænde op i kernemuskulaturen. Start med to minutter ad gangen og sæt derefter mere tid på. Powerhoop dig slank.

Brug bolden
Med en stor træningsbold, som ruller under dig, hvis du ikke holder maven spændt, kan du lave både svære og lette maveøvelser. Du kan både sidde på bolden eller f.eks. ligge på gulvet med bolden under benene.
Det giver lynhurtigt mindre taljemål, fortæller SlankeDoktor.dk's motionsekspert Birgitte Nymann.

Sov nok - og godt nok
Mangel på søvn giver fem gange større risiko for at blive overvægtig - og endnu større risiko for at fedtet sætter sig på maven. Du skal sove ca. 8 timer i døgnet og allerhelst sammenhængende. Mangel på søvn øger sukkertrangen og øger trangen til andre stimulanser som rygning, koffein og fastfood.

Læs også, Sov dig slank

Intervaltræning
En effektiv måde at forbrænde fedt på er at lave intervalbaseret konditionstræning med en høj puls. Det skal du gøre tre gange om ugen i maksimalt 40 minutter - inklusive pauser.

Spis blå bær

Det er en god idé at spise alle former for blå bær, lige fra solbær til hyldebær – farven er et signal om det høje indhold af antioxidanter.Spis æg

Æg kan være med til at minimere taljemålet. Det viser en undersøgelse fra International Journal of Obesity. De, der spiste to æg til morgenmad, tabte mere i taljen end dem, der ikke gjorde – selvom kalorieindtaget var det samme.

Æggewrap med laks og hytteost

Pilates power
En stor del af pilates-øvelser går ud på at spænde maven på den rigtige måde – det øger både muskulaturen og gør noget ved hele din holdning, siger træningsekspert Birgitte Nymann.

Undgå hvide kulhydrater
Vil du tone maven ned, skal du også tone ned for kulhydraterne (kartofler, pasta, ris, lyst brød). Det kan godt betale sig at erstatte den blege mad med grove varianter.

Cykling på gulvet
Cykelmavebøjninger belaster dine mavemuskler mere end dobbelt så meget som almindelige mavebøjninger. Lav så mange du kan hver anden dag, og du vil hurtigt kunne se resultaterne, lover Birgitte Nymann. 

Har du prøvet verdens bedste maveøvelse?

Læs mere om