Gå til hovedindhold

Sådan får du styr på din sukkertrang

Dame spiser et stykke og vil gerne styre sin sukkertrang
11 gode tips til at få styr på din sukkertrang.

Sukkerfhængighed må aldrig blive en undskyldning for bare at spise løs. På et eller andet plan har man et ansvar. Men vi ser også mennesker med en nærmest ekstrem trang til sukker, så her kigger vi på, hvordan vi kan få has på den lille sukkerdjævel.

1. Tøm køkkenskabet

Første skridt til at skære ned på slik, chips, chokolade, is, dessert og andre kaloriebomber er meget håndfast at sørge for ikke at have kaloriebomberne i hjemmet. Nogle mennesker klarer uden besvær et slikdepot i køkkenskabet, men for andre er det uimodståeligt.

2. Ned i tempo

Gør det til en vane at spise langsommere – hver gang. Så får mæthedsfornemmelsen tid til at indfinde sig, for det tager 15-20 minutter. Skovles maden bare ind, når du at spise både hovedret og to omgange dessert.

3. Vær grov

Ordentlige fødevarer mætter bare bedre og i længere tid. Grovvalsede havregryn, groft brød, fuldkornspasta, brune ris og grove grønsager og bælgfrugter giver maven noget at arbejde med. Det udjævner sukkeroptagelsen, så du undgår svingende blodsukker og hermed sultanfald. Hvis du spiser efter Stenalder eller LCHF- principperne, skal du selvfølgelig vælge havregryn, pasta, ris og andre fødevarer med et højt kulhydratindhold fra og i stedet spise masser af grove græntsager.

Anna var afhængig: Jeg tænkte på sukker altid

4. Vælg frugt

Frugt indeholder masser af sukker, men er ernæringsmæssigt meget bedre alternativer, fordi du også får en bunke vitaminer, kostfibre og sunde plantestoffer med i købet. Du skal dog være opmærksom på at tørret frugt indeholder rigtig meget sukker. Hvis du spiser efter LCHF- principperne, er der det bedre at vælge bær frem for frugt, da man på LCHF skærer meget ned på kulhydraterne. Se her, hvilke bær der er de bedste til en LCHF-kost

5. Motion snyder hjernen

Fysisk træning øger hjernens indhold af signalstoffet serotonin. Sukker virker på samme måde, så i virkeligheden snyder motion hjernen til at tro, at den har fået sukker. Men pas på, at du ikke træner blodsukkeret i bund, så tank op undervejs med sunde kulhydrater, for eksmpel banan.

6. Dessertsulten

Selv efter et stort måltid føler mange mennesker, at de ikke er helt mætte. Der mangler noget sødt til sidst. Prøv i stedet at gå en tur lige efter måltidet.

Vi drikker for meget sukker

7. Chokolade

Må du bare have noget sødt, så vælg et stykke mørk chokolade. Spis det langsomt, lad det smelte i munden og nyd smagen. Sidste udvej er at vælge slik med indbygget bremseklods såsom hård lakrids, som holder i længere tid. Læs mere om hvorfor chokolade er sund her.

8. Pas på skjult sukker

Mange fødevarer, som ser harmløse ud, er fyldt med sukker. Så kig på deklarationen, inden du fylder dig med blandt andet morgenmads­produkter, frugtyoghurt, kiks, syltetøj og brød af den søde slags.

9. Sov fra sukker­trangen

Dårlig søvn er gift for kroppens sukkerbalance. Ny forskning viser, at søvnmangel får dig til at spise mere junkfood, fordi kroppen danner ekstra mange stress­hormoner, og samtidig ødelægges appetitregulationen. Dårlig søvn er tilbøjelig til at fremkalde overvægt, ikke mindst hos børn. En god start er at slukke tv’et om aftenen, så I ikke per automatik sidder i sofaen og drømmer om slikposer.

Test: Er du afhængig af sukker?

10. Stress af

Stress aktiverer trangen til at blive trøstet med slik, fordi hjernen for at skaffe sukker og fedt skifter om til mere primitive automathandlinger. Så gør en indsats for at udrydde de faktorer, der stresser dig på længere sigt.

11. Den virkelig barske

Er du helt derude, hvor slik og sodavand føles som en fuldstændig uundværlig del af hverdagen, så er der ikke andet for end at vælge en kold tyrker og holde dig fuldstændig fra sukker. De første dage er rigtig slemme, men det bliver nemmere, og når du har holdt pinen ud i 14 dage, kan sukkertrangen være helt væk. Det svarer til at holde op med at ryge. Brug nogen tid på at blive ordentligt motiveret og bid så tænderne sammen og stå det igennem.

Læs mere om LCHF og sukkertrang her.

Læs mere om