Gå til hovedindhold

Sådan gør du det sure mere sødt

For at få din sunde og slankende mad til at smage ekstra godt, er det en god idé at sikre, at de forskellige typer af smage er til stede i din ret.

For at få din sunde og slankende mad til at smage ekstra godt, er det en god idé at sikre, at de forskellige typer af smage er til stede i din ret.

Du kan faktisk lære at elske den sunde og slankende mad, ved at justere dine smagsløg. Den smag vi ofte glemmer at tilsætte, er den sure smag. Men vi kan selv gøre en del for at tilsætte den, da den virkelig kan fremhæve smagen i dine retter og gøre dig glad.

Det sure får du primært fra:
• Citron
• Lime
• Æbleeddike
• Vineddike og andre eddiker
• Balsamico
• Friske frugter og bær
• Surmælksprodukter
• Vin
• Syltede grøntsager som fx asier og agurkesalat
• Tomatpuré

Læs også: 4 gevinster ved at fryse friske råvarer

5 tips til at gøre det sure mere "sødt"

• Brug citron til dit kød. Især passer det rigtig godt til en grillet svinekotelet, kyllingebryst og en kalkunsteak. Altså til magert kød med lille smag.

• Brug forskellige eddiker i dine dressinger, meget gerne balsamico og fx æbleeddike.

• Husk sovs og dressinger til din mad - og smag til med fx tomat eller brug et surmælksprodukt.

• Servér gerne lidt syltede grøntsager til dine retter, fx asier, rødbeder og agurkesalat. Det giver et fint løft til mange retter.

• Bland friske frugter og bær i salater og råkost.

Prøv denne lækre opskrift: Laks med citron og fennikel

Læs mere om