Gå til hovedindhold

Sådan holder du dig ung og sund

Fra vi fylder 50 år taber vi nemlig cirka 1-1,5 procent af vores muskelmasse om året, hvilket både gør kroppen svagere og gør os mere udsatte for sygdomme. Derudover falder vores stofskifte med 2-5 procent for hvert årti, så vi forbrænder mindre end vi gjorde før.

Hvad kan vi gøre for at stoppe alt dette? Svaret er enkelt: Styrketræning!

Når vi styrketræner bremser vi tabet af muskelmasse og holder gang i vores forbrænding samtidigt med at vi forebygger sygdomme som diabetes, knogleskørhed og hjerte-kar lidelser.

I det hele taget er fordelene ved at styrketræne mange:
Du bremser tabet af muskelfibre og holder dig stærk

  • Du påvirker faldet i stofskiftet og opretholder en god forbrænding
  • Du forbrænder fedt både under og efter træningen
  • Du øger insulinfølsomheden og mindsker derfor risikoen for sukkersyge
  • Du reducerer et forhøjet blodtryk
  • Du forebygger og mindsker slidgigt, rygproblemer og ledsmerter
  • Du forbedrer fordøjelsen
  • Du får mere energi og bliver gladere
  • Og ikke mindst: du strammer musklerne op så de både ser og føles fastere

Læs mere om