Gå til hovedindhold

Sådan koger du broccoli

Broccoli skal koges rigtigt
De fleste koger broccoli alt for længe - og dermed mister den sine vigtige næringsstoffer.

Hvordan tilbereder du dine grønsager?

Hvis du ønsker at bevare alle de gode næringsstoffer, er det nemlig ikke helt ligegyldigt. Mange koger nok deres broccoli alt for længe - for vidste du, at det egentlig kun skal ligge i vandet i cirka 3 minutter?

Koger du grønsagen i længere tid, er mange af næringsstofferne kogt ud i vandet - hvilket er ærgerligt, da det ikke er vanskeligt at tilberede denne supersunde grønsag rigtigt.

Prøv også disse lækre pandekager med broccoli og spinat

Sådan koger du broccoli:

  • Skær stilken af.
  • Fjern de små blade på stilken.
  • Skræl broccolien - brug en skræller eller en kniv.
  • Del den i to eller fire dele.
  • Selve kogningen: Bring en gryde med vand og lidt salt i kog, før du lægger broccolien i. Giv blot grønsagen et opkog, og tag derefter gryden af kogepladen og lad den trække i cirka 3 minutter, før du hælder vandet fra.

Det er heller ikke uden grund, at broccoli anses som supermad. TIdligere studier har blandt andet vist, at grønsagen kan være vigtig i kampen mod alzheimer. Årsagen er, at broccoli indeholder antioxidanten sulforafan, som kan holde hjernen frisk og beskytte hjernecellerne mod at blive angrebet af frie radikaler.

Forskningen har også vist, at regelmæssigt indtagelse af broccoli reducerer risikoen for kræft. En halv til en hel kopfuld broccoli dagligt er nok, mener amerikanske forskere. Et studie fra Sverige har også vist, at det at spise en eller to portioner af grønsagen per dag, nedsætter risikoen for at udvikle brystkræft med 40 procent.

Kilde: kk.no og jp.dk

 

 

Læs mere om