Gå til hovedindhold

Sådan øger du fordøjelsen

Det er naturligt, at fordøjelsen forandrer sig for at beskytte dig. Hvis du for eksempel har fået en bakterie ind, som helst skal ud med det samme, skaber kroppen diarré og opkastning for at fjerne ”fjenden”.

En stor mængde fedt fra flæskesteg, and og risalamande sætter din fordøjelse på større arbejde end normalt. Spiser du samtidig en masse sukker og drikker alkohol, er det umuligt at holde tarmen i topform.

Det er naturligt, at fordøjelsen forandrer sig for at beskytte dig. Hvis du for eksempel har fået en bakterie ind, som helst skal ud med det samme, skaber kroppen diarré og opkastning for at fjerne ”fjenden”.

Du kan gøre din fordøjelse bedre, så du kommer godt igennem de sidste jule- frokoster og overdådige middage. Læs mere her på siden.

Læs også: De 8 bedste juletips til dig fra os

TRÆN MAVEN

Al brug af musklerne i kroppen fremmer fordøjelsen. En gåtur er fantastisk til at få gang i de arme tarme. Du kan også lave denne øvelse. Er din fordøjelse meget medtaget, kan det føles ubehageligt til at begynde med, men forsæt, og det bliver snart bedre.
 
Lig på ryggen med hænderne bag nakken. Tag en dyb indånding. Mens du puster ud, løfter du hovedet fri fra gulvet og trækker brystkassen ned mod hofterne, så ryggen rundes. Træk samtidig navlen ind mod rygsøjlen. Sænk så til udgangsstilling igen, mens du tager en dyb vejrtrækning helt ned i maven. Start forfra.

Antal: Så mange du kan – hold en pause og gentag.

TYG OG SYNK

For at tarmens slimhinde holder sig sund og velfungerende, er det nødvendigt med et stof, der hedder EGF (epidermal growth factor). EGF findes i store mængder i spyt, så det er vigtigt at tygge maden grundigt, indtil den bliver flydende, før du synker den.
 
Jo grundigere du tygger din mad, jo mere spyt frigives til maden. Spyttet indeholder også enzymer, der hjælper din fordøjelse godt på vej, så der er al mulig grund til at sætte tempoet ned, når du spiser julegodterne.

Læs også: Sådan tæmmer du appetitten på LCHF

DER SKAL FIBRE TIL

Julemad er ikke kendt for sit store fiberindhold, og mangel på kostfibre kan give dårlig fordøjelse. Spiser du nok kostfibre, holdes tarmen i form og sikrer bedre passage. Tilsæt for eksempel en spiseskefuld hele hørfrø til din morgenmad. Husk at drikke godt med vand til.

Du kan også spise HUSK (loppefrøskaller).  Rør en teskefuld ud i et glas vand og drik hurtigt, ellers bliver det ikke til at få ned.