Gå til hovedindhold

Sæt tempoet ned mens du spiser og tab dig

Tyg din mad og bliv både sundere og slankere. Find ud af hvor mange gange hver mundfuld skal tygges

Sæt tempoet ned mens du spiser og tab dig

Tyg din mad og bliv både sundere og slankere. Find ud af hvor mange gange hver mundfuld skal tygges

Det lyder måske lidt for nemt, at man blot skal sørge for at tygge sin mad ekstra grundigt, hvis man vil tabe sig. Men faktum er, at man faktisk kan tabe sig fem til ti kilo om året ved ganske enkelt at gumle maden grundigt.

Når hjernen har registreret en vis mængde mad, sørger den nemlig for, at vi føler os mætte. Men spiser du alt for hurtigt, får maven ikke en chance for at reagere i tide, og derfor danner du meget mindre mæthedshormoner.

Det tager cirka 20 minutter for hjernen at sende mæthedssignalet til kroppen. Så hvis man spiser for hurtigt, har man oplevelsen af stadig at være sulten, selv om man egentlig har fået rigeligt med mad. Og så er det, at man spiser endnu en portion.

Drop denne dårlige vane og tab dig!

Vi har for travlt til at spise ordentligt

Ved et stort forskningsprojekt om mæthedshormoner fik forsøgspersonerne serveret en portion is to gange. Den første dag spiste de den på få minutter. Anden dag var de en hel halv time om at nyde isen. Blodprøver viste, at når de havde spist langsomt, var der markant mere af de appetit-regulerende stoffer i deres blod.

I en tid, hvor mange mennesker spiser alt for hurtigt på grund af arbejdspres og travlhed, bør resultatet give stof til eftertanke.

Drop aftensmad foran tv’et

En anden forklaring, på at vi spiser for meget i en fart, er, at mange indtager maden foran fjernsynet. Det betyder, du spiser ubevidst og uden fornemmelse for, hvad du får ind. Måske er du også uopmærksom på at få tygget maden tilstrækkeligt, når du ser noget i fjernsynet. Det samme sker, hvis du læser avisen, mens du sluger morgenmaden og frokosten.

Spis sammen ved spisebordet

Flere ernæringseksperter opfordrer derfor til, at vi genopliver den gamle tradition med at sætte os ned og spise sammen ved bordet. Væn dig til altid at spise i rolige omgivelser og lytte til din krop. Mærk efter mæthedsfølelsen og prøv også den simple øvelse med at lægge bestikket mellem hver mundfuld. Det forlænger måltidet og giver mætheden en chance for at indfinde sig.

Tab dig med honning og kanel

Sådan skal du tygge din mad

1: Maden skal være tygget småt nok og opløst nok til, at du med lethed kan sluge den.

2: Hvis du stadig kan mærke på teksturen – altså hvilken mad det er - så har du ikke tygget det nok.

3: Tyg cirka 30 gange per mundfuld. Visse fødevarer kræver flere tygninger. Andre en smule mindre. Men et måltid skal give et gennemsnit på 30 tygninger per bid. Jo mere du skal tygge, jo flere mæthedssignaler sendes der til hjernen. 

*Gavebeviset er gyldigt indtil d. 31/3-16.