Gå til hovedindhold

Seks myter om overvægt og slankeure

Her får du seks fup eller fakta om overvægt og slankekure.

1. Myte
En fastekur er en sund og effektiv måde at slanke sig på.
Fact
Hvis du undlader at spise, nedsætter du din forbrænding, og du vil meget hurtigt tage de kilo på, som du tabte under kuren.

2. Myte
Frugt indeholder kun sunde kalorier, så du kan spise alt det frugt, du vil, uden at tage på i vægt.
Fact
Alle de kalorier, du indtager ud over dit naturlige dagsbehov, tæller med i kalorieregnskabet. Desuden indeholder frugt dobbelt så mange kalorier som grøntsager.

3. Myte
De fleste overvægtige har et særligt lavt stofskifte.
Fact
Faktisk har 99 procent af de overvægtige et højt stofskifte. Stofskiftet falder, når du taber dig. Du er derfor nødt til at dyrke mere motion eller spise endnu færre kalorier for at fortsætte et vægttab, når du er på kur.  

4. Myte
Hvis du gerne vil være sund og slank, skal du undgå alle former for fedt i kosten.
Fact
Det kan ikke anbefales at spise ekstremt fedtfattigt. Kroppen har brug for en vis mængde fedt for at kunne fungere optimalt. Spis 40-60 gram fedt hver dag, men sørg for at vælge de sunde fedtstoffer fra fisk, rapsolie og nødder.  

5. Myte
Hvis du spiser stærk mad, så sættes din forbrænding kraftigt i vejret, og du taber dig hurtigere.
Fact
Krydderier, chili og koffein kan være med til at øge dit stofskifte. Men det drejer sig om maksimum en procent af dit samlede stofskifte.  

6. Myte
Du skal holde dig langt væk fra mejeriprodukter som yoghurt, ost og mælk, hvis du vil tabe dig.
Fact
Magre mejeriprodukter feder ikke meget. Mælkeprotein er endda sundt for kroppen, og kalken binder en del af fedtet i tarmen, så det ikke sætter sig på lårene.

Få flere slanketips på qmag.dk

Læs mere om