Gå til hovedindhold

Sense - Nyt livsstilskoncept, der hitter!

Tab dig med sund fornuft. Sense er det nye kost- og livsstilskoncept, hvor man spiser efter sult og sin sunde fornuft. Kvinden bag Sense, Suzy Wengel, fortæller her lidt om den populære slankekur, og deler desuden sine bedste vægttabsråd med os.

Tab dig med sund fornuft. Sense er det nye kost- og livsstilskoncept, hvor man spiser efter sult og sin sunde fornuft. Kvinden bag Sense, Suzy Wengel, fortæller her lidt om den populære slankekur, og deler desuden sine bedste vægttabsråd med os.

Lidt om Sense

Sense er ikke endnu en fanatisk slankekur, og man tæller ikke kalorier eller point. Man lærer at fordele energiindtaget ud fra et simpelt spisekassesystem og en ny form for tallerkenmodel, der tager udgangspunkt i håndfulde. På den måde kan man nemt regulere sin egen kost, så den bliver sundere og vægttabsvenlig. Man kan spise almindelig mad sammen med sin familie, og det vigtigste er at få en adfærdsændring ind under huden og holde fast i gode kostvaner.

Sense adskiller sig fra andre livsstile ved, at man efter 14 dage selv er i stand til at sammensætte måltider, der både er velsmagende, nærende, blodsukkervenlige og slankende. Man vil også være i stand til at bruge opskriftsbøger "fra hylden derhjemme", kunne spise på restaurant og vælge fornuftigt i alle andre situationer. Sense kombineres med motion i det omfang man kan overkomme og fastholde i sin livsstil.

Vil du vide endnu mere om Sense? Så kan du læse mere på Sensekost.dk 

Kort om principperne for Sense

• Spis tre hovedmåltider om dagen. Se måltiderne som dine ”spisekasser”: Når du er færdig med ét måltid, lukker du den spisekasse. Så ved du, at du ikke skal åbne den næste, før du er rigtig sulten igen.

• Prioriter grønt, proteiner fra f.eks. kød, fisk eller æg og lidt fedtstof, men skær ned på brød, pasta, ris, kartofler m.m.

• Brug dine hænder som ”vægt” for at få de rigtige mængder: Ved hvert måltid en-to håndfulde grønt, en håndfuld protein fra f.eks. kød, fisk eller æg og eventuelt en håndfuld brød, pasta, ris eller frugt. Denne sidste håndfuld kan du erstatte med en håndfuld grønt eller en halv håndfuld protein. Sammensætningen er vejledende – under ”Tallerkenmodellen” i bogen ”Sense – slank med fornuft” kan du læse mere.

• Vælg mælkeprodukter til eller fra: I forbindelse med måltiderne kan du indtage to spiseskefulde mælkedressing. Derudover har du mulighed for at indtage i alt tre deciliter mælkeprodukter dagligt.

• Sluk din tørst i vand.

Læs også: 4 grunde til at drikke vand

Hvad med mellemmåltider?

Som udgangspunkt skal du holde dig til de tre hovedmåltider.
Har du brug for lidt ekstra derudover, så spis 10-15 nødder, et lille stykke kød, et æg eller lignende.

I gang med Sense?

Sæt dig ind i livsstilen fra start. Brug nogle dage på at læse konceptbogen ”Sense – slank med fornuft” og se guidevideoerne på hjemmesiden Sensekost.dk – det giver den bedste opstart og præmis for fremtiden.

Udfyld kostdagbog de første 14 dage. Det giver øvelse i håndfulde- og fedtstofvalg samt portionsstørrelser. Sense-kostdagbogen medfølger, når du køber konceptbogen.

Mærk sulten og vær glad for den. Spis kun når du er rigtig sulten.

Spis mest ”rigtig mad” og vær skeptisk overfor de forarbejdede fødevarer; stort set alt, der er pakket ind eller langtidsholdbart.

Se hvert måltid som et delmål. En ”spisekasse”, du åbner og lukker. Gik det godt? Fint. Faldt du i? Okay, så luk den spisekasse, og kom videre og spis fornuftigt til den næste.

Kvinden bag Sense

Suzy Wengel (f. 1978) er kostvejleder, foredragsholder og medejer af Center for Vægttab på Fyn, hvor hun har hjulpet mange hundrede klienter til varigt vægttab. Ikke mindst er hun kvinden bag slankekonceptet Sense og forfatter til bl.a. bogen ”Sense – slank med fornuft”.

Oprindeligt er Suzy uddannet forskningslaborant indenfor organisk kemi, og i den egenskab er hun medforfatter på flere videnskabelige artikler, ligesom hun siden 2006 været direktør i biotekfirmaet RiboTask ApS.

Privat er hun gift med Jesper og mor til Albert og Valdemar på fire og fem år. Derudover er hun bonusmor til sin mands tre store børn. Suzy har selv tabt 40 kilo ved at følge Sense-principperne.

Suzy Wengels bedste vægttabsråd

Sig farvel til frygten for god, rigtig mad og lødige fedtstoffer.

Intet er forbudt. Drop den dårlige samvittighed og nyd kvalitet frem for kvantitet.

Vær tålmodig og accepter, at din kropsvægt står stille hver anden uge.

Lær fra egen krop, stol på din fornuft og tag ansvar for din livsstil.

Arbejd med din adfærd. Hvorfor har du lyst til at spise, selvom du ikke er sulten?

Artiklen indeholder affiliatelinks