Gå til hovedindhold

Slank med rugbrød og havregryn

Få de vigtige kostfibre med rugbrød og havregryn

Nu har vi i årevis fået tudet ørerne fulde af, at når du skal tabe dig, så er det farligt at spise for meget brød og for mange kornprodukter, og især havregryn har fået nogle slag over nakken.

Kostfibre mod kræft
Men den nyeste forskning dokumenterer endnu en gang, at kostfibrene – især fra kornprodukter beskytter mod kræft og især tyktarmskræft.

Samtidig så er det ret overdrevet, at du øger vægten, hvis du spiser brød og havregryn. Som med alt der har med fødevarer at gøre, så handler det om mængderne.

Kostfibre til den slanke linje
Derfor er anbefalingen, at du mindst tre gange om dagen får noget fra de gode kornprodukter. Det kunne fx være, at du spiste havregryn med mælk om morgenen, en skive rugbrød til frokost og en grovbolle om eftermiddagen. Det er der altid plads til i den slankende kost helt uden problemer.

Så samtidig med at du får noget sundt, som også gør andet for din krop, så får du altså også noget mad, som mætter dig og gør dit vægttab langt lettere.

Først når mængderne bliver dobbelt så store, vil der være problemer for nogle, men det handler igen om, hvor mange kalorier du rent faktisk kan tåle. Du får her en lille liste over kalorier i de mest almindelige brødmængder.

  • 1 hel skive rugbrød: ca. 100 kalorier
  • 1 almindelig grovbolle: ca. 130 kalorier
  • 1½ dl havregryn: ca. 160 kalorier
  • 2 skiver groft knækbrød: ca. 105 kalorier

Læs mere om