Gå til hovedindhold

Slip de dårlige vaner

Når vi ønsker os noget, skal vi som regel sige farvel til noget andet. Det gælder også, hvis vi gerne vil tabe os...

Når vi ønsker os noget, skal vi som regel sige farvel til noget andet. Det gælder også, hvis vi gerne vil tabe os, have mere tid til noget, have flere penge eller alt muligt andet. 

Kæmp for dine mål

At opnå noget kræver, at vi også er villige til at yde noget. Og det kræver, at vi er villige til at give slip på ”det gamle”. Når vi vil ændre livsstil, er det i begyndelsen vores motivation, der holder os kørende. Men efter en tid er motivationen ikke længere så høj – måske begynder vi at lide lidt afsavn – og hvis vi ikke har fået opmærksomhed på og arbejdet med vores grundlæggende vaner og mønstre, vil vi falde tilbage i den gode gamle (trygge) livsstil.

PRØV OGSÅ: Lyt dig til et varigt vægttab

Kend dine vaner

Så hvilke vaner og mønstre skal du give slip på for at komme derhen, hvor du ønsker at være? Hvordan hjælper du bedst muligt dig selv til at give slip, så du når dit mål? Har du f.eks. en vane med at spise søde sager om aftenen foran fjernsynet, som du ved, du skal give slip på for at tabe dig, kan du måske i en periode forberede sunde snacks af grønsager til aftenhyggen. Efter tre uger er den nye vane så indarbejdet, at du ikke længere savner den gamle vane.

LÆS OGSÅ: Det kan stoppe dit vægttab

Læs mere om