Gå til hovedindhold

Sov dig slank

Ny forskning dokumenterer, at en god nats søvn ikke kun giver dig et skud ny energi til at klare dagens mange pligter. Bedre søvn gør dig slankere.

Hvis du har et godt sovehjerte, er det også meget lettere for dig at fastholde en sund og slank livsstil. Lidt populært sagt: Bedre søvn gør dig slankere.

- Hvis vi sover for lidt og for dårligt, bliver vi meget ofte tykkere. Især børn og yngre personer har en stærkt forøget risiko for at blive overvægtige, hvis de sover for lidt og ikke får nok motion. Energiomsætningen i kroppen bliver simpelthen dårligere, siger den førende danske søvnforsker, overlæge Poul Jennum, fra Søvn-laboratoriet på Glostrup Hospital.

Fem gode råd om søvn

1.

Få nok søvn. Søvnmangel forvirrer hjernen og hormonbalancen. Sover du for lidt, det vil sige under syv-otte timer i døgnet, vil du ofte have svært ved at holde vægten nede. Når du er træt om dagen, kan du let komme til at spise 30-40 procent flere kalorier, end du ville have spist i udhvilet tilstand.

2.

Røg og alkohol. Alkohol gør, at du får mindre af den dybe søvn, hvor kroppen slapper rigtig af, og der dannes vigtige hormoner til fornyelse af kroppens celler.

3.

Sov mørkt og roligt. Gør omgivelserne optimale for en god søvn. Der skal være mørkt, roligt og afkølet. Søvnhormonet malatonin dannes kun i mørke. Det ødelægger din søvn, hvis der er for koldt eller for varmt. Man vågner oftere, hvis temperaturen er over 24 grader, viser forsøg.

4.

Gear ned før sengetid. Sørg for at få ro på tankerne et stykke tid inden sengetid og undgå voldsom fysisk aktivitet inden sengetid.

5.

Søvn og sex. Sengen skal kun bruges til søvn og sex. Ikke til arbejde, læsning, mv. Sådan undgår man, at sengen forbindes med andre ting, når man skal sove.

Kilde: Dagbladet Ringkøbing/Skjern

LÆS OGSÅ: Vidste du det ... om appelsinhud?

Læs mere om