Gå til hovedindhold

Spar kroner og kalorier

Det er en myte, at det er dyrt at tabe sig. Der skal mange grøntsager til, men de behøver ikke at koste så meget

I januar kan der være flere grunde til at spænde livremmen lidt ind. Der er måske blevet brugt lidt flere penge i december end beregnet, og måske er der også gået lidt for meget ind på vægtkontoen. Der skal med andre ord spares på både det ene og det andet.

Det er en myte, at det er dyrt at tabe sig. Der skal mange grøntsager til, men de behøver ikke at koste så meget. Det handler mere om at få struktur på indkøbene og vælge retter, hvor der ikke bruges for dyrt kød.
 

6 tips, der ikke ruinerer dig

Her er nogle gode fif til, hvordan du køber og tilbereder noget, som kan hjælpe dig videre med vægttabet, og som ikke ruinerer dig i årets første måneder.

• Køb grøntsager som hvidkål, rødkål og gulerødder. De rækker langt og kan bruges til gode råkoster, som du kan tilberede, så de rækker til flere dage.

• Hold øje med frosne grøntsagsblandinger. Ofte er de på tilbud – fx 3 poser til en nedsat pris. Fyld fryseren op, når du finder et godt tilbud.

• Køb gerne de billigste rugbrød. Ofte er det de bedste, da de har et meget højt fiberindhold pr. skive. Det skyldes, at de er fremstillet på almindeligt rugmel og intet andet. Du kan endda få 1½ kilo for omkring 10 kr.

• Hold øje med reklamerne og tilrettelæg dine indkøb og din madplan efter de gode tilbud.

• Lav gryde- og ovnretter til flere dage. Det er altid besparende at producere dobbelt.

• Tilbered fyldige supper, evt. med en bouillonterning. Det koster ikke ret meget, og i en suppe kan du have ”alt i én” – fx lidt hakket oksekød og masser af fintsnittede grøntsager, linser og bønner. Suppe er også en ret, som du kan lave til mere end én dag.

Læs mere om