Gå til hovedindhold

Spinat er en superfood

Lige nu er spinat i sæson, og der er masser af gode grunde til at spise godt af de grønne blade.

Spinat er en superfood

Lige nu er spinat i sæson, og der er masser af gode grunde til at spise godt af de grønne blade.

Spinat er blandt andet rig på protein, calcium, jern, magnesium, kalium, A-vitamin, C-vitamin og Folat. Spinat er kendt for at bidrage til et sundt immunforsvar, sunde knogler, hud og hår.

Ikke nok med at spinat er spækket med vitaminer, mineraler og antioxidanter, så er det også en kaloriefattig spise, og 100 gram spinat indeholder kun 26 kalorier.

Spinat gør dig stærk

Spinat gør dig måske ikke automatisk stærk som Skipper Skræk, men en undersøgelse foretaget på det Svenske Karolinska Institut har konkluderet, at nitrat som blandt andet findes i spinat fremmer produktionen af protein i musklerne, hvilket gør dem stærkere og mere effektive.

Læs også: Spis dig stærk med spinat 

Spinat holder hjernen ung

Hvis du spiser spinat eller andet bladgrønt hver dag, kan du holde din hjerne ung.

Forskere fra Rush Universitetet i Chicago har igennem en ti årig periode testet 950 ældres mentale evner. Undersøgelsen viste, at de ældre der spiste bladgrøntsager som spinat og grønkål en til to gange om dagen, alle oplevede betydeligt mindre kognitiv tilbagegang end dem, der ikke gjorde det.  Resultaterne var de samme, selv når andre faktorer som uddannelse, motion og historik af demens i familien blev taget i betragtning.

Prøv også: Muffins med spinat og laks

Spinat har slanke potentiale

Svenske forskere har fundet ud af at stoffet thylakoid, der er at finde i grønne planter og især i spinat kan være effektivt, når du gerne vil tabe dig. Grunden til at indtagelsen af thylakoid hjælper dig under et vægttab er, at det påvirker kroppens sultsignaler.

Ifølge forskeren bag studiet, Charlotte Erlanson-Albertsson, er problemet at meget af den mad vi spiser i dag, er forarbejdet og optages alt for hurtigt af kroppen. Når maden optages hurtigt, kommer den ikke ind i tyktarmen på en sådan måde, at mæthedssignalerne udskilles optimalt. Ulempen ved det er, at jo hurtigere den mad vi spiser bliver optaget, jo hurtigere bliver vi sultne igen.

Yderligere påvirker stofferne i spinat tarmfloraen gunstigt, sænker fedtindhold i blodet og øger forbrændingen, siger Erlanson-Albertsson

Hvis du skal have den optimale slankeeffekt ud af thylakloiderne, er det dog ikke ligegyldigt, hvordan du tilbereder spinaten. Spinaten skal nemlig blendes, og meget tyder på, at spinaten skal indtages i form af et laboratorieskabt ekstrakt, for at man får den optimale effekt ud af spinaten.

Prøv også: Gode deller med stærk spinat

Kilder: Medical Daily, The Telegraph, Detsundeliv.dk, Klikk.no

Artiklen indeholder affiliatelinks

Læs mere om